STILLE TID FREMOVER

Categories Hverdag

Her om søndagen spilte vi håndballkamp som jeg har nevnt tidligere. Jeg var superklar for å spille og ta med en seier hjem. Midt i første omgang skjer det. Skal prøve å gjøre det så kort som mulig. Vi var angrep, og jeg så den store luka mellom spiller en og to. Disse damene som vi spilte mot var litt eldre og sterkere enn oss, og i det jeg er oppe i lufta for å skyte, kommer vingen opp for å stoppe meg med strake armer og dytter meg oppe i lufta sånn at jeg kommer i ubalanse og tar meg i mot med høyrehånda. Der lå jeg og sprellet og slo beina i gulvet mens jeg lå der, og fikk smerter med en gang. jeg rkk så vidt å se på hånda mi, og der var det en stor kul. Jeg skjønte med en gang at denne var brekt. 
Vi fikk iset den ned, og jeg gråt i vonde smerter. Sykebilen ble ringt etter, men de fortalte at det var raskere hvis vi kjørte selv. Kampen ble spilt i Håkollhallen, så det tok ca. 15 minutter med bil. Hadde også en superpappa på laget som kjørte mamma og meg til akutten, og der ventet også pappa. Jeg hadde veldig vondt, og etter å ha sittet litt i ventestolen på venterommet, fikk jeg lov til å legge meg ned i en seng som sto der. Etter en stund ble jeg hentet av en lege, og jeg ble trillet lenger inn i gangen hvor jeg måtte vente. Armen ble sjekket og tatt røntgen av. Vi var frem og tilbake mellom forskjellige rom, så jeg husker ikke helt rekkefølgen. Ut fra det de så på røntgen var det et komplisert brudd i håndleddet. En ting er sikkert, og det er at høyre hånda ble skadet, siden jeg er venstrehendt!

Det ble en del venting i gangene, og endelig fikk de gjort noe. Jeg ble lagt på en benk. Det ble stukket en bedøvelsesprøyte i bruddet, og dette gjorde vondt. Når bedøvelsen hadde begynt å funke, skulle de dra bruddet mer på plass. De var fire mennesker som dro og holdte igjen. Med den ene hånden sin tok de tak i min lille- og ringefinger, og med den andre tok de tak i lange- og pekefinger. Og så dro de. Jeg kjente det veldig godt i fingrene for å si det sånn. Og så ble jeg gipset. Etter dette ble det tatt nye røntgenbilderfor å se at det ble dratt ordentlig på plass. Så ble det operasjon om en ukes tid.

 

Men det gikk fortere enn som så. Allerede tirsdag 12.02.13 ble jeg innkalt til operasjon. Jeg møtte opp på sykehuset litt før 07:00. Var en lege som gjorde oss veldig forvirret, men jeg sto først på operasjonslisten. Jeg fikk på meg sykehusskjorte og fikk beskjed om å legge meg i senga. 07:30 ble jeg trillet videre til en annen avdeling, på venterommet utenfor operasjonssalen. Der lå jeg en halvtimes tid, og hadde kjempesnille sykepleiere som passet på meg, før jeg ble trillet inn til operasjonsstuen kl. 08:00. Der satt de en nål i armen min, hvor jeg fikk drypp. En annen dame la armen min ut på en liten benk for å gjøre den klar. Så fikk jeg en gassmaske over meg med masse sovemedisiner, og på litt under 5 minutter var jeg i drømmeland.
Klokken 12:00 våknet jeg så smått opp igjen, og da var operasjonen ferdig og jeg lå på et sånt opvåkningsrom eller noe sånt. De målte blodtrykket og kjente på hjertet og puls, og så ble jeg trillet inn på et firemannsrom.

 

 

Jeg var veldig trøtt etter inngrepet, og mamma kom like etter at jeg var blitt lagt inn på rommet. Sulten var jeg også, men det var ikke middag før om en time. Derfor hentet jeg meg noen brødskiver, og så fikk jeg dette til middag:

Etter at mamma og pappa dro i 19:00 tiden i går, var det ikke lenge etterpå at jeg sovnet. Hadde også en super søt sykepleier som passet på meg og hjalp meg med det jeg trengte. For det er jammen ikke lett å bare ha en arm!!! Jeg oppdaget også seinere at de lange neglene på operasjonsarmen var klippet, så nå må jeg spare igjen da….
Hadde en veldig fin natt på sykehuset, og sov masse i løpet av det døgnet. Var opp på do en gang i natt, og senere våknet jeg klokken 06:00. Da kom det en sykepleier inn til meg, og jeg fikk smertestiller. Heldivis sovnet jeg igjen, men da klokken ble 07:30 kom den søteste og snille sykepleieren inn og vekket oss, og vi fikk frokost. Jeg måtte selvfølgelig ha hjelp med å få med meg maten inn på rommet, og det smakte veldig godt med mat da. Jeg var fortsatt litt trøtt etter frokosten, så jeg slappet av og sov frem til mamma kom i 10:00-10:30 tiden. Da kunne jeg få dra hjem igjen, og jeg savner skepleieren allerede ♥

Det går hvertfall bedre med meg, selv om jeg har litt smerter en gang iblant. Om tre ukers tid skal jeg tilbake igjen for å ta stinga tror jeg, men det får jeg innkallelse på. Men så får jeg ikke spille håndball mer av denne sesongen. Kommer til å savne det veldig, men jeg skal bli med på treninger for å se på, for jeg vil ikke miste det sosiale jeg har med dem. Og i morgen skal jeg se de spille kamp, og da skal vi slå Åssiden i j18 kampen!!!

Håper dere der ute har hatt en fin dag, og at ingen andre har brekt noe eller hatt operasjon. Dere får kose dere masse denne onsdagskvelden. Jeg skal heller ikke på skolen igjen før etter vinterferien, og det gleder jeg meg masse til!
 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *