DET SORTE HULL

Categories Hverdag

En stille og rolig kveld, med en susende dus av slottsfjellmusikk fra festivalen i det fjerne. Heldigvis er vi ikke plaget her i kroken vi bor. Været har også vært tilstedet, men de siste dagene har det vært ganske lommert. Vi har hvertfall ikke hatt noe regn, og vi har hatt noen fine dager. 

I ettermiddag har Tiril og jeg vært litt på farta. Jeg har lenge gått med uklippet hår, og har ikke gjort det på nesten to år tenker jeg. Hater å klippe meg, men jeg har jo stusset meg selv en gang i blant og fått vekk det slitte. Men nå hadde jeg ikke noe valg. Vi tuslet til den enkle salongen, hvor det var to utenlanske damer. Norsk kunne de, men jeg kan si at jeg ikke skjønte helt hva hun frisørdamen sa. Eller kanskje det var omvendt? Da jeg hadde satt meg i stolen, fått på meg “klippedress” og krage, spurte damen om hva jeg hadde tenkt. Jeg sa klart og tydelig at jeg bare ville stusse litt på lengden og klippe det litt opp – eller gradering som denne frisørdamen kalte det. Ikke spør meg hva disse frisørordtakene betyr.

Litt av håret forsvant ned på gulvet, og jeg følte fra første sekund at dette kom ikke til å gå bra. Uten for vindu var det masse folk som gikk forbi. Det var tydelig at en kunne se at de skulle opp på fjellet til festivalen og livet som var der. Er litt glad jeg ikke er festmenneske! Men, tilbake til hovedpoenget. Håret falt mer eller mindre av, og det var ingen vei tilbake. Syns det forsvant veldig mye hår, og så la hun fra seg saksen og tok frem speilet. “Er du fornøyd?”, spurte hun. Jeg hadde ikke noe annet å si enn å jatte med. Orket ikke at hun skulle fikse mer på det, og at jeg ville bli kortere. Hun hadde jo allerede gjort det ALT for kort enn det jeg sa til henne. “STUSSE OG KLIPPE DET OPP” var noe i den duren jeg sa til henne. I steden for ble det helt motsatt. Kunne ikke se noe tegn til oppklipping, og var veldig bitter på henne da jeg gikk ut derfra. Skal hvertfall ikke klippe meg der på en stund – eller mange år. Hvertfall ikke før det kommer noen norske som kan språket som står bak disken og skjønner hva kundene mener!

Søstrene dro avgårde til byen for å titte, og mamma og Oskar møtte oss der siden de skulle ordne noen ting på lista. Var ikke så mange mennesker på en fredagsettermiddag. De fleste oppholdt seg på festivalen. Vi fikk gjort det vi skulle, og i kveld har vi kost oss på terrassen og spist middag. 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *