KNASK ELLER KNEP?

Categories Hverdag

Siste dagen i måneden, og oktober 2013 er om noen få timer over for i år. Dagen er også kjent som den store halloweendagen, hvor små barn og ungdom kler seg ut som skumle hekser og vampyrer, til og med noen små prinsesser. I mine tidligere år, det vil si da jeg gikk på barneskolen, husker jeg én halloweenkveld spesielt godt. En jeg da gikk i klasse med hadde halloweenparty, og jeg var bedt sammen med mange andre jenter som jeg kjente. Vi møttes tidlig på kvelden hvor vi spiste god mat og koste oss, og da mørke kom tok vi turen ut hele gjengen for å luske oss rundt fra hus til hus for å tigge litt. 

Halloween er den katolske minifesten for hegener som ikke har en egen dag i kalenderen. Men ifølge den keltiske tradisjonen feirer vi dette på kvelden den 31. oktober. Noen feirer denne kvelden på en helt enkel måte. Andre gjør ikke noe med kvelden, mens de siste lager store dekorasjoner og gjør mye ut av det. For min del holder jeg meg hjemme. Ser ikke ut som det er veldig mange her i området som går heller. Til nå har det ringt på to ganger, hvor det har vært to små grupper. Vi har selvfølgelig ikke noe å gi, og begge gangene har det blitt småbråk – for bare min del. Den første gruppen ser at det er lys på rommet mitt. De banker på og sier “knask eller knep”, men blir ikke noe bedre av den grunn. Neste gruppe består av bare gutter, og disse var litt eldre enn de to-tre andre som var her litt tidligere. De oppdaget det samme, og vinduet sto litt åpent. Jeg hører at de nærmer seg, og plutselig finner de ut for å smelle vinduet kraftig tre-fire ganger før de piler avgårde. Trodde nok de var ganske kule, og dette var gutter. Men så lett skremmer de ikke meg!

 

Ellers vil jeg ønske dere en fin kveld videre, enten om dere får noen, mange eller ingen skumle gjenferd på døra. Jeg får lade opp til en ny og fin arbeidsdag før det er et par dager fri og en ny uker starter. Føler at alle ukene bare flyr avgårde!

 

Q; Er du ute og skremmer noen i kveld? Kommer det mange innom dere?

2 kommentarer

2 thoughts on “KNASK ELLER KNEP?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *