DAG 3 I POLEN – SOPOT

Categories Hverdag

Etter at det ble seint i natt våknet jeg tidlig i dag. Vi startet dagen med en god frokost på hotellet, før vi gjorde oss klar for tur. På programmet i dag var det satt opp at vi skulle dra en tur til Sopot, som er en av de kjente stedene en bør besøke hvis man er her i Polen. Det er så kjekt med transport her vi bor, for taxiene har sine plasser rett utenfor hotellet her. Og skal vi et stykke for å titte, er det bare å hoppe inn i en.

Vi ble kjørt av en hyggelig mann som fortalte oss en del om byen. Fikk fortalt hvor vi skulle gå for å komme frem da vi ble sluppet av taxien. Men en ting må jeg si, det kjører ganske fort her nede. Ligger nesten oppe i rompa på bilen foran, og nærmest bråbremser foran et lyskryss/kryss eller fotgjengerfelt. Hjemme i Norge er vi kjent med at vi skal stoppe for de som skal over veien. Her nede er det fotgjengerne som må ta hensyn til bilene. Vi, eller de fleste er også kjent med å kjøre sakte i små gater. Men her er det nesten motsatt. Blir nesten redd når jeg sitter på i taxiene og de kjører fort forbi der det går mennesker på fortauene. Jeg hadde ikke kjørt sånn i hvert fall.

Men vel fremme tuslet vi ut til den store og flere meter lange moloen. På begge sidene var det lange lyse strender, og masse søppelbøtter bortover. Har også lagt merke til at de er ganske flinke til å holde det rent her nede. Sett flere ganger mennesker som soper både søppel og løv på forskjellige utesteder og langs husene. Er veldig flotte byer her i Polen.

Ute på tuppen av moloen oppdager vi et stort skip. Et skip som tok i mot folk og turister for en liten seiletur på vannet. Jeg sto over en båttur, og vi så heller utover sjøen og på alt som var rundt der. Fuglene her nede, spesielt duene på land, og måkene/svanene i vann er veldig uredd. Oppdaget at det var veldig mange som ga dem mat, og det er kanskje vanlig her nede.

På denne lange moloen var det også et lite sted hvor man kunne ta seg en kaffe og litt sånn. Pappa tok en kopp, mens jeg prøvde en av de polske ostekakene med noe bær, krem og nøtter. Var utrolig godt, men klarte ikke å få i meg alt. Her lande er de tydeligvis redd for at oss mennesker skal sulte. Hver gang vi har vært ute og spist har vi fått veldig mye mat. Og alt vi har spist har vært godt.

Det har vært mange inntrykk som har lagret seg på den digre harddisken, og mange flotte bygninger er det også. Da vi hadde fått nok av beachen gikk vi lit innover til sentrum som var der. Var ikke så mange butikker der, men også i denne byen var det mange resturanter. Tok turen innom butikken Tiger, og fant noen småting der. Når vi hadde sett alt som var i gatene som var å se på, tok vi en tur innom en liten butikk før vi fant en ledig taxi og kom oss tilbake på hotellet i to tiden. Fra den tid har det bare blitt sløving på oss, og etterhvert blir det å ta seg en tur ut for å spise middag. Får se hvilken restaurant vi ender opp på i kveld.