HVA ER LEK? SPURTE JEG

Categories Hverdag

Fortsatt er det veldig interessant og spennende å jobbe med de småstore barna. Barn er ofte kjent for å si ting rett ut, uansett hva det er. 

Nå som jeg både jobber og går på skole ved siden av, prøver jeg å dra så mye teori jeg bare kan inn i praksisen. Dette for å lære så mye som mulig. Og det er ikke noe å legge skjul på at jeg liker de små gruppene hvor noen barn sitter rundt meg. Og seinest i dag hadde jeg en liten gruppe. To barn og meg satt der for oss selv. I dyp konsentrasjon med både fargeleggingsark av Sofia og tigeren fra jungelboken og et sett med fargeblyanter.

Men det var vel her i går jeg spurte noen barn om et litt interessant spørsmål mens vi satt der sammen og tegnet. Et spørsmål litt utenom det vanlige. Jeg har hatt veldig mange temaer på skolen, og nå ville jeg høre med den yngre generasjonen. Tror jeg kom inn på det fordi vi snakket om noe vi skulle leke seinere på dagen. Hva vi kunne gjøre. Og så spurte jeg dem. “Hva er lek?”

På et kort og konkret spørsmål som kan ha mange ulike svar fra de små, og som jeg selv syns kan være litt spennende, fikk jeg noen fantastiske svar tilbake. Syns jeg selv. Morsomt å se hva de svarer på det en spør om. Hvor mange ord som blir brukt. Og hvordan de setter det sammen. 

– Hva er lek? spurte jeg.

– En historie mellom fantasi og virkelighet, svarte hun ene.

– Men hva er fantasi da?

– Tenker at man vil gjøre, men får ikke til, svarte hun.

– Hva er virkelighet da? var mitt neste oppfølgingsspørsmål.

– Virkelighet er det å se ting, sa hun andre.

Når du setter sammen noen former, for så å se hva det blir til slutt. Og mens man tegner blir det også notering.
 

Jeg blir både fascinert og litt overrasket over hvor smarte og kloke de små hodene egentlig er. Hvor mye de lærer de første leveårene sine. De har flere tusen ord lagret i sin ord- og språkbok. Som oftest er det mye riktig som kommer ut av deres munn, men også setninger som kan være litt rare. Hva er det de egentlig mente her? Var det helt feil? Eller var det en mening med noe av det de sa? Og en ting er sikkert – de lærer alltid noe nytt hele tiden. Både små og store erfaringer som kan tas med videre i livet.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *