DU ER JO ALDRI BORTE

Categories Hverdag

Tirsdagen er her igjen, og som alle andre tirsdager så sto det skole på planen. Jeg må nok ha vært litt ekstra klar for denne dagen, ettersom jeg våknet før klokkene mine ringte. I dag skulle det ikke være vanlige skolefag eller undervisning. Det skulle være et opplegg rundt fylkesmesterskapet 2016.

Dette var både hode og kropp klar for. Litt annen undervisning og annerledes læring hvor vi kunne se hvordan fremtidens barne- og ungdomsarbeidere og helsefagarbeidere konkurrerte. Og dette kunne være læringsrikt i forhold til den tverrfaglig eksamen og fagprøven. Men det var en ting jeg ikke helt hadde fått med meg.

På skolen møtte jeg opp som vanlig. Jeg så i grunn frem til det som skulle skje. Noen elever til var også til stede, og da jeg så at de hadde med full pakke av skolebøker og tunge sekker, det var da jeg følte meg alene. Var det bare jeg som hadde lest beskjeden fra læreren som vi fikk? For noen ganger kan jeg føle meg litt for detaljert når det kommer til beskjeder.

Jeg er sånn fremdeles, sånn som jeg den gang var på både ungdomsskolen og videregående. Jeg likte å ha kontroll i hverdagen. Jeg likte å vite hva som skulle skje, og hvor jeg skulle være til bestemte tider hele tiden. Og spesielt ettersom det ble mye bytting av rom og hvor lærere ikke dukket opp til timene på skolen, ble jeg etter dette veldig usikker.

Usikker på om det er her jeg skal være nå? Hvis jeg kommer til det rommet eller det stedet, møter jeg på de andre jeg skal være sammen med? Og dette har ikke gitt seg enda, selv om det stort sett alltid går bra. Men den usikkerheten er der, og jeg liker å vite hva som er foran meg.

Men denne gangen var det min tur til å ikke få med seg et lite varsel. Det viste seg at det var streik. Det ble ikke noe fylkesmesterskap som jeg så frem til. Og med så lite materiell som ingen lærerbøker eller noe som jeg hadde med meg, fikk jeg det fine svaret når jeg forklarte situasjonen til læreren. “Du er jo aldri borte!”.

Og dette stemmer. Jeg stiller alltid opp til skoletimene mine, og har stått på og jobbet hardt helt siden i høst. Jeg gjør så godt jeg kan både på helse og oppvekst og på barne- og ungdom, og på alle de skoledagene jeg har hatt har jeg kun vært borte én dag! Så snill som læreren min er fikk jeg derfor lov til å ha hjemmejobbing i dag. Så nå blir det enda mer arbeid på disse skoleoppgavene.
 

Frem med bøker, nå skal det jobbes!

4 kommentarer

4 thoughts on “DU ER JO ALDRI BORTE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *