HØRTE IKKE PÅ LÆREREN

Categories Hverdag


 

Noen ganger trenger man en liten pust i bakken. Det kan fort bli litt mye, både for deg og for meg og alle sammen. Og rett før helgen sprakk det over. Det endte med at skolebøkene ble lagt bort i går. Helt borte var de, dem ble gjemt. Jeg tok ikke frem et eneste hefte om utviklingen, eller så i en eneste side i oppvekstbøkene. 

Jeg trengte en skikkelig pause. En pause fra alt som hadde med eksamen å gjøre. Egentlig fikk jeg beskjed av læreren min å lese. Lese om både de ulike formene for lek, utviklingspsykologi og om Eriksson og Maslow blant annet – de kjente teoretikerne. Men jeg hørte ikke på læreren min denne dagen. 

Istedenfor fikk jeg luft. Ikke bare litt, men mange timer med frisk oksygen. Dagen startet med den kjente handlerunden. Pappa og jeg fikk gjort unna helgehandelen, og da vi kom hjem var det rett ut å jobbe. Ikke med skolerelevant fagstoff, men rett og slett hagearbeid. Jeg gikk til innkjøp av en kantklipper, noe jeg hadde ønsket meg lenge. En kantklipper jeg kunne stusse litt på alle gresskantene vi har, og ikke minst få tatt et skippertak i skråningen. Jeg syns den er så stygg og fæl, og har lyst til å få den pen i løpet av sommeren – akkurat sånn som naboen har gjort.

Så, vi var vel ute i fem-seks timer i går, og bare jobbet. Det ble så mye jobbing at jeg til og med fikk et par vannblemmer på beina. Men sånn er det når man arbeider utendørs, og jeg koste meg med kantklipperen. Da kvelden kom var jeg ganske sliten, og det var først i dag morges at jeg merket hvor mye kroppen ble brukt i går. Den var litt støl her og der.
 


 

Om ikke mange timene har startskuddet gått. Da er eksamen allerede i gang. I hvert fall de virkelig forberedelsene. Oppgaven blir levert ut i morgen, og da blir det intens jobbing for å få dette til på best mulig måte. Jeg har alltid hatt fokus på at jeg vil klare og komme igjennom dette, selv om det er veldig skummelt for meg. Og som jeg har nevnt, er mitt eneste mål å kunne står der, enten med stødige føtter eller gelébein, bare jeg klarer å stå på eksamen. Da er jeg fornøyd!

Siden jeg tok helt lesefri i går, har jeg i dag gått litt igjennom og lest meg mer inn på de forskjellige teoretikerne som læreren ba meg om. Så litt har jeg i hvert fall hørt på læreren. Jeg har også gått igjennom permen med alle fagstoffpapirene, og plukket ut det som er mest relevant på eksamen. Orker rett og slett ikke å drasse på meg den store og tunge permen, og de tre tjukke bøkene i seg selv er mer enn nok for denne ryggen. Nå er det snart kvelden her, og i morgen starter den store ildprøven!
 

4 kommentarer

4 thoughts on “HØRTE IKKE PÅ LÆREREN

  1. Av og til trenger kroppen virkelig en pause! Jeg merket det selv under eksamensperioden… Jeg var bare sååå sliten.. Jeg har en sånn periode nå de siste dagene også. Rett og slett bare sliten etter press og ting som hele tiden må gjøres..
    MEN, det er nødvendig med hvile for å øke prestasjonen også! Husk at den fridagen kan ha økt konsentrasjonen din til neste dag! Jeg har virkelig troen på deg og heier på deg! 😀 Ønsker deg alt det beste <3
    You go girl! Regner med at det er omtrent siste innspurt før ferien, så stå på <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *