JEG ER STEINFRI

Categories Hverdag

De siste dagene har jeg tatt en ekstra rengjøring, samtidig som jeg har kost meg med litt ekstra søtsaker. For et par uker siden tikket det nemlig opp en melding hos meg. Jeg husker at jeg nettopp hadde satt meg ned på den gode stolen på jobben. Jeg tastet meg inn på mobilen. Slo opp meldingen som var kommet inn før jeg så hvem det var fra.

Tannlegen? Hva var det nå da? Hva ville de med meg denne gangen? Joda, de ville ha meg inn til en timeavtale for en sjekk. De ville titte på tennene mine for å se til at alt var som det skulle. Jeg har ikke vært så veldig glad i tannleger. Er ikke sånn at jeg bestiller time selv fordi det nå er på tide å få en sjekk. Sist gang jeg var hos tannlegen for et par år siden, ba jeg dem innkalle meg om ikke så lenge igjen.

Denne dagen var i dag, og den siste uken har jeg prøvd å få kontroll over kroppen til å kunne senke skuldrene og tenke på at dette ikke er noe farlig. Hva er egentlig det verste som kan skje hos tannlegen? Da jeg satt i stolen sist gang, måtte jeg ha med meg noen. Derfor dro jeg med meg mamma for å få tatt den vanlig kontrollsjekken.

I dag var det sånn at jeg tok saken i egne hender. Lillesøster sa her om dagen at hun hadde veldig lyst til å være med meg. Men jeg kjenner hun såpass godt – hun er så opptatt hele tiden, og har bestandig planer. Og plutselig dukket det opp noe for hennes del, og planen ble ikke som den skulle. Det gjorde meg egentlig ingenting, for nå kunne jeg vise tannpleieren min om hvor tøff jeg egentlig er!
 


Bare noen minutter til jeg skal inn i pinestolen

 

Det er bare det å kaste seg ut i ting – så er det egentlig ikke skummelt. Det er bare det at det ikke er alt som er like lett å kaste seg ut i. Siden jeg hadde såpass god tid før jeg skulle inn, tok jeg en liten tur innom byen. Gadd jo ikke å sitte en halv time på venterommet før jeg skulle inn. Nei, da var det heller spennende å titte litt og se på menneskelivet på shoppingsenteret. 

Så gikk klokken fra meg, og det var på tide å komme seg til kontorene deres. Da jeg var kommet ble jeg møtt av en utrolig hyggelig dame. Hun sa hun husket meg godt fra sist gang. Ikke kunne jeg huske at det var hun jeg var hos sist jeg var å sjekket tennene mine, men de har vel mer kontroll på hvem pasientene deres er, enn at jeg skal gå rundt å huske på hva tannpleieren min heter.

Hun nevnte også på at jeg denne gangen kom alene. For også her husket hun veldig godt at jeg hadde med meg mamma ved min side sist gang jeg satt i stolen. Men denne gangen var det litt annerledes. Jeg hadde blitt litt tøffere de siste årene, og som jeg sa til hun da jeg satt i stolen “jeg har psyket meg opp til denne dagen”. 
 


 

Når det kommer til munnen og tennene mine er jeg ikke så veldig glad i at andre skal drive å se inn i munnen min. Men dette er jo jobben til tannlegene, så jeg måtte jo bare sitte der og gape opp. Bilder ble tatt og sammen så vi på dem når de ble fremkalt. Jeg fikk høre at hun syns det så veldig bra ut. Og plutselig begynte vi å snakke år tilbake i tid.
 


 

Året 2011 kom opp. Utrolig hva de lagrer i sine databaser av informasjon og detaljer. Men da jeg var til sjekk der dette året, hadde jeg en tann som hadde en påbegynnende hull. Heldigvis har ikke dette utviklet seg til noe mer. Og heller ikke i dag var det noe vi måtte fikse på eller ordne. Alt i alt hadde jeg veldig fine tenner, sa hun. Den eneste jobben som var å gjøre var å fjerne litt tannstein. 
 


 


 

Så, da kan jeg krysse ut tannlegebesøk fra listen min. Å starte ferien sånn som dette er egentlig ganske deilig. Da slipper jeg å gå rundt i hele ferien å grue meg til noe jeg ikke liker. Og denne gangen hadde jeg samme følelse som sist gang. Jeg syns det alltid er litt skummelt og ekkelt før jeg setter meg i stolen. Og etterpå, når alt er ferdig, da var det jo ikke noe skummelt i det hele tatt. Rart det der. Og deilig var det å gå derfra å være steinfri!

4 kommentarer

4 thoughts on “JEG ER STEINFRI

  1. Så godt å være ferdig med det! Er ikke spesielt glad i tannlegebesøk selv, men er alltid en lettelse å ha fått det unnagjort likevel, hehe 🙂

  2. Tannlegen er ikke så veldig moro, nei! Deilig å føle at man overgår frykten sin, til og med alene, og en stor belastning å få av skulderne kan jeg tro 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *