VI STÅR I ILDEN

Categories Hverdag

Dagene kommer og dagene går. Vi står i ilden og leger våre sår.”

Kan man si at en føler seg litt sånn? Ferien gikk veldig fort i år, og før en rakk å tenke igjennom hva en egentlig hadde gjort i løpet av ferien var man plutselig tilbake på arbeid. Å komme tilbake på jobb har vært overraskende bra. Jeg hadde sett for meg at det hadde vært rett på fra dag en, selv om jeg vet at starten av barnehageåret er nokså “stille”. Kanskje mer roligere enn ellers i året.

Av denne første uken som nå snart er over, har jeg bare fått gode og fine inntrykk av barnegruppen. Selvsagt har ikke alle kommet på plass igjen, så det er bare å glede seg til når vi er kommet helt inn i den nye hverdagen. Spennende å se hvordan alle barna fungerer sammen, og hvordan både barn-barn og barn-voksne skaper et godt miljø sammen. For det er viktig for oss alle. Vi skal trives.

Jeg kan si at jeg nyter denne startperioden. Veldig deilig at ikke alle barna kommer på en gang, at de kommer sakte men sikkert inn i gruppen. Det gir oss tid til å bli kjent med de nye som har startet, og den nye barnegruppen generelt. Det er som å gå i en stige med flere trappetrinn, og en myk og rolig start er nok godt for alle. 

Nå som jeg har fått lov til å være med i oppstarten fra dag en, er det bare mer og mer jeg ser frem til. Jeg koser meg på jobb hver eneste dag. Jeg gleder meg til å dra på jobb når jeg står opp. Men det er også deilig å kunne dra hjem igjen å vite at man har gjort det bra igjennom dagen. For barnas skyld. Det er for dem at vi er der.

Hver eneste dag står vi i ilden (barna) og leger (tilrettelegger) våres hverdag. Spesielt for barnas del. Det er fortsatt veldig spennende å jobbe med barn, spesielt etter alt det jeg lærte på skolen. Det å se alt på en helt annen måte når jeg ikke satt på “noe” kunnskap, til å jobbe meg oppover til å ha en haug med kunnskap som jeg kan jobbe med og legge inn i jobben. Jeg tenker teori inn i praksisen både bevisst og ubevisst, og det er litt moro å se hvordan teorien og arbeidet har utviklet handlingene en velger å ta.

Men nå som helgen nærmer seg som bare det, med kun én dag igjen før litt fri, har jeg valgt å ta litt ferie. Jeg var jo på ferie i forrige uke, men velger å reise bort for helgen. Reisen blir ikke like lang, men en weekend i Oslo får være bra nok. Jeg var på samme tur for et par år siden også, og nå er vi så heldige å få dra igjen. Første uka på jobb har gjort meg utslitt. Ikke at det har vært så mye å gjøre, men jeg merker at en blir litt tung i hodet av alt ikke er helt på plass enda. Og når både kropp og hodet har vært på ferie, tar det litt tid å hente seg inn igjen.

8 kommentarer

8 thoughts on “VI STÅR I ILDEN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *