JEG KUNNE IKKE LA VÆRE OG PRØVE

Categories Hverdag

Plutselig satt vi her igjen på en fredag. Sliten etter en lang og fin uke og er virkelig klar for litt fri. Mange har vel gått ut i ferie, og har en hel uke med late dager og kanskje noen ferieplaner. Mens jeg har ikke hørt om høstferie i år. På en side hadde det vært deilig med en uke fri, men på en annen side elsker jeg jobben min og har ikke noe i mot å arbeide litt mens andre har fri.

Men, i et døgn nå har jeg hatt noe stående og gå. Et lite eksperiment som jeg bare måtte teste ut selv også. I og med at vi har om realfag på jobben, fikk jeg i går se et lite forsøk med glass, papir og vann med konditorfarge. Det var interessant og spennende, så da jeg kom hjem i går satte jeg i gang. Jeg kunne ikke la være og prøve. Dette måtte jeg gjøre selv.

Fremgangsmåten er ganske så enkel. Du har tre glass inntil hverandre. I de to ytre glassene har du lik mengde med væske med ulik farge i hver. Ettersom jeg ikke tok i bruk av konditorfarge for å skille ut vannglassene, brukte jeg gul og rød saft. Det fungerte like fint. Så brettes papir slik du gjør når du lager vifter (jeg brukte vanlig tørkerull). Det glasset i midten er tomt, og fra hvert væskeglass henger du papiret over til det tomme glasset, slik du ser på bildet under. 

Så skal noe magisk skje. I løpet av en time hadde det skjedd veldig mye da vi gjorde forsøket på jobben. Men da jeg prøvde ut dette hjemme gikk det ikke like fort kan du si. Nå har forsøket stått i 24 timer, og du kan jo se hvor mye som har skjedd på et døgn. Dette er ganske enkelt å gjennomføre, samtidig som det er veldig spennende å følge med på. Du kan jo gjøre et lite forsøk selv, om du vil det etter å ha sett hva jeg har fått til.
 


Slik skal det se ut når du starter eksperimentet.

 


 


Det begynner å skje noe…

 


Slik ser det ut etter 24 timer når jeg prøvde det. Hva vil skje hos deg når du tester ut dette her?

5 kommentarer

5 thoughts on “JEG KUNNE IKKE LA VÆRE OG PRØVE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *