TRADISJONEN GÅR IGJEN

Categories Hverdag

Nå er jeg ikke riktig sikker på i hvor mange år det har blitt, men hvert år på lille julaften tar vi alltid en liten tur innom kirkegården. Og det er vel også den eneste gangen i året vi besøker han. Tradisjonen går igjen, og det er noe vi gjør fast som en familie på seks. 

For på pappas side har vi en onkel. En onkel som gikk bort alt for tidlig og som vi aldri fikk møte. Han ble rammet av kreft, og ble så syk hvor han sovnet inn fire år før jeg ble født. Bare sytten år gammel. Jeg skulle gjerne ønske at jeg fikk møte på han, i hvert fall få hilst på. Jeg har kanskje tusen spørmål som jeg sitter på, men han er ikke en person som vi snakker om til daglig. Hadde jeg fått truffet han hadde det kanskje vært litt annerledes..?

Jeg har fått sett bilder av han som liten, og har i hvert fall et lite inntrykk i hvordan han så ut og litt om hvordan han var av det som jeg er blitt fortalt. Men livet er sårt for noen, og vi er heldig som har hverandre. Plaget av det er jeg ikke, og det er bare koselig og hyggelig å kunne besøke graven hans på lille julaften. Vi tenner og setter fra oss fire lys, og minner han for det.

Fra de siste to årene vi har vært der har jeg alltid tatt et minne hvor bilder har blitt knipset. Kamera har fra da blitt med på turen, og også i år har jeg dokumentert og laget en ramme på det. Selv kan jeg ikke dra hjem igjen før jeg har fått et fotografi som minne. Så fra de siste tre årene har jeg skrevet ut og hengt det på kjøleskapet mitt. Og siden jeg i dag har ordnet nytt, så blir det gamle tatt ned og det nye kommer opp.

Som dere ser så har jeg akkurat samme genser på meg når vi har vært der for å tenne lys. Hvorfor det er sånn er jeg ikke riktig sikker på. Det har bare blitt sånn etter at det første bildet ble tatt. Og etter det forbinder jeg denne hjemmestrikkede genseren med han når vi besøker graven om julen.
 


Julen 2014
 


Julen 2015
 


Julen 2016

1 kommentar

1 thought on “TRADISJONEN GÅR IGJEN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *