DET ER EN STOR JOBB

Categories Hverdag


 

Plutselige sa det pang – også satt vi her igjen! Jeg har en setningen som går igjen veldig ofte, og føles litt ut som jeg skriver den hver eneste dag – men hvor ble disse fridagene av? Fredagskvelden og begge pause-fra-jobb dagene forsvant, og her sitter jeg og er allerede godt i gang med en ny uke.

Lite likte jeg at jeg ble vekt både en og to og tre ganger, for så å ramle ut av sengekanten for å stå opp. Klærne som ble lagt frem i går kveld hadde jeg lyst til å legge inn i skapet igjen, og matpakken som ble gjort klar kvelden før ville jeg bare kaste.

Tenk å kunne gjøre akkurat sånn som man ville? Tenk om vi ikke hadde denne tiden som suste all energi ut av oss? Ja, for ofte så syns jeg den gjør det. Vi må gjøre ting og rekke oppgaver før et viss tidspunkt – en slags ramme og plan for dagen. Noen ganger kunne jeg ønske at jeg følte meg litt mer friere.

Men drømme om det, det kan vi tenke på når man blir gammel. Fra en ganske tidlig alder av livet og frem til vi går av med pensjon så må vi slite og jobbe for oss igjennom dagene. Noen dager bruker man veldig lang tid på å komme seg igjennom, mens som oftest flyr dagene bare rett igjennom ens egen kropp.

Det hele er en jobb med å komme seg igjennom en dag, for ikke å snakke en uke eller et tidsrom. På en måte føler jeg litt at jeg lever etter planer, på en annen side tar jeg en dag av gangen. 

Men det er ikke bare livet som er en jobb. Det er en stor jobb også det jeg driver med i min egen jobb. Jeg trives veldig godt med å gjøre akkurat det jeg gjør. Jeg elsker jobben min i barnehage. Men jeg elsker også jobben med å sitte her og skrive tekster!

Men tekstene kommer ikke alltid plutselig til meg. Stort sett sitter jeg sjelden igjen med å bare sprette ut en tekst til et innlegg fra løse luften. Det er ingen hemmelighet om at jeg liker å leke og bygge med ord og setninger. Det å lage mine egne tekster, å skrive generelt, det er noe jeg trives med.

Sånn som det ser ut på denne siden kan det kanskje virke som om innleggene nesten publiseres ferdige. På en måte hadde det vært noe, men på den andre siden er sannheten at det tar tid.

Det tar tid å komme i mål med en tekst. Sånn er det for mange, og sånn er det også for meg. Andre dager kan jeg sitte på store deler av en tekst som er ferdig, men som er bearbeidet i mitt hodet. Og det er her jeg er glad for at jeg har den jobben jeg har.

Jeg har aldri tenkt på det før jeg satte meg ned for å skrive med det jeg har endt opp med nå. Hele tankeprosessen for en tanke satte i gang da jeg gikk hjemover fra jobb i ettermiddag, i et nydelig “vårvær” i omgivelser av snø rundt meg.

“Hva skal jeg egentlig skrive om i dag?” gikk jeg der og grublet på. “Hadde det skjedd noe spennende på jobben i dag som kunne sette i gang en tanke til dagens innlegg av tekst?”. Jeg hadde ingen anelse tidligere i dag om hva jeg skulle plukke opp fra dagen min, og barna som stort sett gir meg masse inspirasjon klarte jeg ikke å grave så mye ut av i dag.

Men alt i alt klarte jeg å grave frem noen ord og setninger i dag også, og da er jeg fornøyd. Ingenting er bedre enn å få skrevet med fingrene klikkene over tastaturet, for så å se at det bygges opp noe interessant og spennende. Eller kanskje ble dagens tanker skjøvet helt ut av en annen veden? En tekst ble det i hvert fall!

3 kommentarer

3 thoughts on “DET ER EN STOR JOBB

  1. Jeg jobber også i barnehage og elsker den jobben 🙂
    Jobber med de små jeg fra 0-3 år 🙂
    Kunne ikke hatt en bedre jobb fortiden 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *