HIT MÅ DU REISE

Categories Hverdag

For å si det sånn så tok kjedsomheten overhånd her i går. Det har den gjort flere dager i denne ferien, men da vi ble så rastløse av bare å sitte helt stille tok vi på oss turskoene og kom oss ut. På vei ut av huset visste verken mamma eller jeg helt hvor vi hadde tenkt oss, da idéboksen og alle forslagene var borte vekk.

Det var ikke bare oss som kjedet seg denne dagen. Derfor fikk vi med oss tante med på turen hvor vi kjørte nordover. Når man følger motorveien et stykke så skal det sies at noen minutter blir borte med den høye farten. Plutselig var vi i Drammen, men så var det å finne den riktige veien til dit vi skulle.

Med noen sideveier havnet vi heldigvis på riktig retning, og så sto vi der foran en stor og mørk hule. Det kunne kanskje virke litt sånn, men da vi kjørte inn i fjellet gikk det bare rundt og rundt og rundt og rund. Og enda mere rundt. Skulle det ta stopp? Og kom vi oss i det hele tatt på toppen for å se naturens friske lys?

Det gikk så mye rundt at det kjentes ut som vi kjørte i en spiral. Og det kan stemme ganske godt, for det var til Spiralen i Drammen vi hadde tenkt oss. Kanskje du har vært der? Om ikke – hit må du reise! Virkelig, det var så fantastisk der, og en kjempefin tur vi fikk! Kamera var selvfølgelig med – kan jo ikke dra på en sånn tur uten speilrefleksen.

“Spiralen er en tunnel i Bragernesåsen i Drammen. Tunnelen slynger seg opp seks og en halv gang rundt en akse og kommer ut i friluft på Spiraltoppen hvor det er restaurant og friområdet med utsikt. Stedet er utgangspunkt for utallige skiløyper, også lysløyper, gjennom Drammensmarka.
Tunnelen er 1650 meter lang; den starter 50 meter over havet, og toppen er på 213 meter over havet.”

Istedenfor at jeg skal slenge inn mange ord om hvor flott dag vi fikk, hva vi gjorde og hva vi opplevde, så kaster jeg inn noen bilder som ble tatt, også håper jeg dere som ikke har vært der tar turen til Spiralen. Jeg fikk veldig mye ut av turen der, og håper du også får det!

For å si det sånn, det var ikke bare kjedelige stier som gikk rundt på toppen av fjellet. I løypene var det flere poster etter hvert som du gikk, og på postene var det flere øvelser man kunne gjøre. Mange av dem passer til de aller fleste, og det gjorde turen i skogen litt mer spennende. For å si det sånn – jeg kjenner det godt i kroppen i dag. Både armer, bein og mage fikk kjørt seg.

Bare se på disse skiltene. Det er ikke få løyper og stier du kan vandre eller løpe igjennom. Det var ganske lett å finne frem til hvor du skulle gå vil jeg si, hvor det var godt markert med slike skilt om hvor du skulle gå til de ulike plassene.

Det var en del jordbærplanter i veikanten, hvor de var røde og gode. Men det som det var enda mere av, det var blåbærlyngen med masse gode blåbær. Det smakte veldig godt, der jeg gikk langs stien og plukket litt mens vi var på tur.

Blåtunge ble det på meg etter hvert som jeg hev innpå de blåbærene jeg fant. De er jo så utrolig gode – mye bedre enn de store man får på butikken. De man kjøper der like jeg ikke i det hele tatt, og jeg syns dem ikke smaker sånn som blåbærene skal smake. Det beste er dem man kan håndplukke selv ute i skogen!

Men se på denne sommerfuglen her da! En av dem fineste jeg har sett her hjemme i Norge, og med mine museskritt av forsiktighet klarte jeg å komme meg ganske tett innpå denne karen her. Han var ikke akkurat så veldig redd, så lenge jeg ikke plaget eller gjorde han noe dumt.

Dette er et sånt sted hvor det er fint å ta med seg barna sine på. Med de postene som er lagt opp ute i skogen langs stiene er sånn at barna får brukt kroppen sin, og de får derfor slengt fra seg litt energi på en god måte. Men postene er like fine for oss voksne.

På turen gikk vi flere stier, og etter hvert som turen nærmet seg slutten kom vi til noen utsiktsplasser. Bare se her hvor mye man kunne få med seg når man sto på toppen og så utover.

Alt i alt var dette en topp tur, og igjen vil jeg minne der på at hit må du reise. Ta med deg familie, venner og alle du kjenner – det er en flott tur for alle, både store og små. Det ble noen timer på toppen for å si det sånn, og før vi tok med oss bilen og kjørte ned igjen måtte vi få med oss den enda større utsikten som vi fikk ut over selve byen og drammenselva!