HIT M DU REISE

• Publisert: 26.07.2017, 18:00
  • Kategori: Hverdag
  • For si det snn s tok kjedsomheten overhnd her i gr. Det har den gjort flere dager i denne ferien, men da vi ble s rastlse av bare sitte helt stille tok vi p oss turskoene og kom oss ut. P vei ut av huset visste verken mamma eller jeg helt hvor vi hadde tenkt oss, da idboksen og alle forslagene var borte vekk.

Det var ikke bare oss som kjedet seg denne dagen. Derfor fikk vi med oss tante med p turen hvor vi kjrte nordover. Nr man flger motorveien et stykke s skal det sies at noen minutter blir borte med den hye farten. Plutselig var vi i Drammen, men s var det  finne den riktige veien til dit vi skulle.

Med noen sideveier havnet vi heldigvis p riktig retning, og s sto vi der foran en stor og mrk hule. Det kunne kanskje virke litt snn, men da vi kjrte inn i fjellet gikk det bare rundt og rundt og rundt og rund. Og enda mere rundt. Skulle det ta stopp? Og kom vi oss i det hele tatt p toppen for se naturens friske lys?

Det gikk s mye rundt at det kjentes ut som vi kjrte i en spiral. Og det kan stemme ganske godt, for det var til Spiralen i Drammen vi hadde tenkt oss. Kanskje du har vrt der? Om ikke - hit m du reise! Virkelig, det var s fantastisk der, og en kjempefin tur vi fikk! Kamera var selvflgelig med - kan jo ikke dra p en snn tur uten speilrefleksen.

"Spiralen er en tunnel i Bragernessen i Drammen. Tunnelen slynger seg opp seks og en halv gang rundt en akse og kommer ut i friluft p Spiraltoppen hvor det er restaurant og friomrdet med utsikt. Stedet er utgangspunkt for utallige skilyper, ogs lyslyper, gjennom Drammensmarka.
    Tunnelen er 1650 meter lang; den starter 50 meter over havet, og toppen er p 213 meter over havet."

Istedenfor at jeg skal slenge inn mange ord om hvor flott dag vi fikk, hva vi gjorde og hva vi opplevde, s kaster jeg inn noen bilder som ble tatt, ogs hper jeg dere som ikke har vrt der tar turen til Spiralen. Jeg fikk veldig mye ut av turen der, og hper du ogs fr det!

For si det snn, det var ikke bare kjedelige stier som gikk rundt p toppen av fjellet. I lypene var det flere poster etter hvert som du gikk, og p postene var det flere velser man kunne gjre. Mange av dem passer til de aller fleste, og det gjorde turen i skogen litt mer spennende. For si det snn - jeg kjenner det godt i kroppen i dag. Bde armer, bein og mage fikk kjrt seg.

Bare se p disse skiltene. Det er ikke f lyper og stier du kan vandre eller lpe igjennom. Det var ganske lett finne frem til hvor du skulle g vil jeg si, hvor det var godt markert med slike skilt om hvor du skulle g til de ulike plassene.

Det var en del jordbrplanter i veikanten, hvor de var rde og gode. Men det som det var enda mere av, det var blbrlyngen med masse gode blbr. Det smakte veldig godt, der jeg gikk langs stien og plukket litt mens vi var p tur.

Bltunge ble det p meg etter hvert som jeg hev innp de blbrene jeg fant. De er jo s utrolig gode - mye bedre enn de store man fr p butikken. De man kjper der like jeg ikke i det hele tatt, og jeg syns dem ikke smaker snn som blbrene skal smake. Det beste er dem man kan hndplukke selv ute i skogen!

Men se p denne sommerfuglen her da! En av dem fineste jeg har sett her hjemme i Norge, og med mine museskritt av forsiktighet klarte jeg komme meg ganske tett innp denne karen her. Han var ikke akkurat s veldig redd, s lenge jeg ikke plaget eller gjorde han noe dumt.

Dette er et snt sted hvor det er fint ta med seg barna sine p. Med de postene som er lagt opp ute i skogen langs stiene er snn at barna fr brukt kroppen sin, og de fr derfor slengt fra seg litt energi p en god mte. Men postene er like fine for oss voksne.

P turen gikk vi flere stier, og etter hvert som turen nrmet seg slutten kom vi til noen utsiktsplasser. Bare se her hvor mye man kunne f med seg nr man sto p toppen og s utover.

Alt i alt var dette en topp tur, og igjen vil jeg minne der p at hit m du reise. Ta med deg familie, venner og alle du kjenner - det er en flott tur for alle, bde store og sm. Det ble noen timer p toppen for si det snn, og fr vi tok med oss bilen og kjrte ned igjen mtte vi f med oss den enda strre utsikten som vi fikk ut over selve byen og drammenselva!