MÅ BEGYNNE OG SE FREMOVER

Categories Hverdag

Selv med en ferie hvor det har skjedd litt, hvor jeg i det minste har funnet på noe i løpet av disse friukene, så avslutter jeg sommeren med å starte på jobb tidligere. For det er ikke bare den ene jobben du har, hvor du er ansatt i en stilling for å yte best for deg selv og de rundt deg. I ditt lange liv har du flere småjobber ved siden av, og det er flere ting å ta tak i for å få hverdagen til å gå rundt.
 


 

Jeg hadde store planer – eller en liten tanke om at jeg skulle klare og sette meg ned med dette tidligere. Men nå sitter jeg her og har litt for mye vann over hodet. Det kjennes i hvert fall sånn ut, selv om det bare er et par ting jeg må prioritere den neste tiden. Jeg må begynne og se fremover, og kanskje tenke på og se frem mot en fast stilling.

For øyeblikket er jeg ikke sikret en jobb der jeg er i dag, og jeg har egentlig vært veldig heldig som har fått lov til å få være akkurat der jeg har vært mens jeg har gått veien mot et mål. På den ene siden ser jeg at det er en mulighet for meg å ta et skritt videre i en annen retning, men på den andre siden er det noe som har lyst til å holde meg igjen.
 


 

I flere måneder nå har jeg jobbet mye med den store oppgaven som skal leveres for å komme i mål med fagprøven. Nå skal det sies at den har ligget veldig stille nå i ferien, men har endelig klart å ta den frem igjen for å jobbe videre. Jeg er tross alt oppe i tjue sider, og for å være ærlig så begynner jeg å bli lei. Når den kommer i mål så kommer jeg til å veie noen kilo lettere, og det kjenner jeg skal bli godt.

Men ikke har jeg bare denne prøven over meg. I går fikk jeg endelig satt meg ned for å jobbe med det som skal til for å komme seg ut i arbeidsmarkedet. Det er ikke bare sånn at du får deg en jobb og er ferdig med det. Bak noe du drømmer om krever det hardt arbeid, og når du nå i nærmere fremtid skal begynne og søke på jobber, da er det kjekt med de papirene du trenger – en god cv og en overskikkelig søknad.


 

Ja, for nå er jeg i det minste i gang for å ta et skritt videre når tiden er inne. Aldri før har jeg skrevet slike dokumenter, for nå skal det sies at jeg aldri har søkt en jobb. I mitt snart tjuetre år lange liv har jeg hatt to faste jobber – i hvert fall der den ene var fast. Det første stedet jeg var på var en butikk av en ledende faghandel innenfor klær og utstyr til barn og baby. Der hadde jeg mye lagerjobb og pakket ut varer, og der var jeg i noen år før jeg var så heldig å få muligheten til å få være der jeg er nå.

Nå skal jeg starte på mitt femte år i barnehagen. Hvor disse årene har blitt av lurer jeg skrekkelig på! Jeg husker så godt første dagen jeg startet. Det var en onsdag, en uke før jeg fylte 19 år. En dag hvor jeg kom inn og følte meg ukjent til plassen og alle rundt meg. Jeg kjente ingen, men ble likevel tatt godt i mot og ble fort likt. Hvor veien nå går videre er jeg foreløpig usikker på. Men videre – det går den uansett.

4 kommentarer

4 thoughts on “MÅ BEGYNNE OG SE FREMOVER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *