LEI AV Å MISTE SOKKER I VASK?

Categories Hverdag

Akkurat nå føler jeg meg litt smartere enn på lenge. Klok på den ene siden, men også på hvorfor jeg ikke har kommet på dette tidligere. Det har vært et stort problem for meg og familien i flere år, og jeg trenger ikke å legge skjul på at jeg nå kan snakke for hele verden – i hvert fall de som bruker de store maskinene som spiser opp mindre tekstiler.
 


 

Flere par med sokker har jeg eid opp gjennom årene, og nesten like mange har jeg mistet. Det er ikke det at jeg slenger dem fra meg rundt omkring, for så glemmer hvor jeg har lagt dem at de forsvinner. Jeg kaster dem heller ikke i søpla for at en av grunnene skal være til at jeg kjøper meg nye. Og jeg kan heller ikke skylde på kaninen her i huset – han bor ute, og sokkene havner ikke akkurat i kaninburet etter at han har tatt dem.

For er du lei av å miste sokker i vask? Hver gang både jeg og vi andre her i huset legger sokkene til vask, ender det som oftest at dem blir kastet i en haug som bare vokser seg større og større for hver dag, fordi man er for lat til å leite og pare dem med hverandre. Og jeg skjønner godt at du er det, for jeg er lei det samme selv – selv om det ikke er jeg som parer alle sammen.


 

Jeg var på vei til å legge noen par med sokker til vask her i helgen, for det har seg sånn at jeg liker å samle opp noen sokkepar av både hvite og svarte. Jeg legger dem aldri i skittentøykurven sammen med alt det andre, for jeg har faktisk lært at det risikerer med at jeg som regel får tilbake bare den ene, og den andre finner ikke veien hjem før på flere dager, og kanskje uker.

Det er jo litt kjedelig og gjøre seg klar om morgen. Finne frem en behagelig underdel og en fin topp. De lukkede skoene kjenner jeg at jeg nå må begynne å ta frem, da det viser seg at det er på vei til å bli litt kjøligere om dagen. Og jeg som mange andre, vi foretrekker sokker i skoene for ikke å pådra oss knagsår og andre plager. Noen liker kanskje å gå barløs i lukkede sko?
 


 

Men så skjedde det som jeg aldri trodde skulle skje. Jeg fikk en idé. Ikke hvilken som helst idé, men en idé jeg kunne bruke på sokkene. Nå var jeg så lei av å få tilbake enslige sokker, eller enslige sokker som måtte ligge på vent i en stor kurv før dem fant partneren sin, at nå var det nok! Jeg hadde prøvd å legge dem i vaskenett, sånn man blant annet bruker til å vaske bh’er med. Men der oppdaget jeg at dem aldri ble helt rene, så her måtte jeg trå til med noe annet.

Trikset som hoppet ned fra løse himmelen og havnet oss meg, vet jeg ikke om andre har kommet på før, eller om det allerede er brukt. Men i så fall var løsningen så god at jeg fikk lyst til å dele det med dere. Det eneste du trenger er en nål og tråd, og så er problemet løst.

Det eneste du må gjøre er å tre en trå gjennom hver sokk, sånn at det blir et par som sitter sammen. Denne knytes sånn at du får en løkke som holder dem sammen. Og det var vel egentlig hele trikset, enkelt og grei. Deretter kan du kaste dem inn i vaskemaskinen, og ut får du helt rene sokker igjen, og et par som er helt like.
 

6 kommentarer

6 thoughts on “LEI AV Å MISTE SOKKER I VASK?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *