KAN VI IKKE LAGE PEPPERKAKEHUS?

Categories Hverdag


 


 


 

Jeg hadde lagt de store planene for gårsdagen da jeg endelig var ferdig på jobb. De siste dagene har jeg kjent ekstra på hvor sliten jeg egentlig er, og har prøvd å ta meg en pause fra hele hverdagen hvor jeg kunne ta meg en ettermiddagshvil. Tirsdag kveld la jeg opp kabalen til at “Når jeg komme hjem fra jobb i morgen, da skal jeg ta meg en såkalt høneblund – eller en liten hvil på øyet.” 

Dette skjedde aldri. Eller jeg fikk nærmest ikke tid til det. For rett etter jobben var det ut på farten, og jeg fikk ikke landet ordentlig før jeg skulle legge meg i går kveld. Det var nemlig sånn at min lillesøster og jeg tok oss en tur på butikken, og bak i mitt lille hodet skulle jeg ikke kjøpe noen ting. Det var før lillesøster fikk overtalt meg til å gjøre noe veldig koselig.


 


 


 

På butikken gikk jeg på en skikkelig smell. Vi kom over noen små og søte esker som var rød med dekor på. De så ganske fine ut, ja så fine at vi ikke klarte å gå forbi uten at jeg ble fristet av tanken hun kom med. “Kan vi ikke lage pepperkakehus?” Jeg gikk inn i for en grunn, og det var at jeg ikke skulle ha noe. 

Det er sjelden jeg går ut av matbutikken tomhendt. Jeg tar ikke turen dit ofte, men tar en runde i hyllene om det er noe jeg trenger, eller som jeg har lyst på. Men så er det nå plutselig desember, en måned som handler spesielt kun om en ting – julen. Med årene har det blitt mindre og mindre julestemning, så der og da tenkte jeg “Hvorfor ikke sette sammen et pepperkakehus for å få smaken på julen?” Og for den sosiale biten så var det jo ekstra hyggelig å sitte sammen for å gjøre noe sammen.
 


 


 


 

Det skal sies at vi startet sent med å komme i gang, ettersom idéen plutselig spratt ut på en helt vanlig handlerunde. Jeg var litt redd for om jeg klarte å komme meg i seng. Om jeg klarte å komme i havn for å bli ferdig med juleaktiviteten med en gang, eller om jeg måtte fortsette dagen etter.  Vi hadde tross alt slått det nokså langt ut hvor vi hadde både nonstop og seigmenn til å dekorere med – samt glasur i et par farger.

Men vi satt nå der, helt for oss selv med julemusikken i bakgrunnen. Skulle nesten tro julestemningen kom i havn da. Fikk kanskje en liten smakebit av høytiden som vi nå er inne i, eller som er rett rundt hjørnet. Om stemningen ble værene igjen etter dekorasjonen av pepperkakehus, det var en annen sak.
 


 


 


 


 


 


 

Alt i alt ble det en vellykket kveld som vi klarte å komme oss igjennom. Den eneste ulempen var at jeg gjerne skulle startet litt tidligere på kvelden sånn at vi hadde hatt tid til å være helt avslappet og kunne nyte aktiviteten enda mer. Det ble såpass sent at det bare var å komme seg i seng når kakehuset sto ferdig. Så nå kan det dufte et lite snev av pepperkakelukt igjennom julen.
 

4 kommentarer

4 thoughts on “KAN VI IKKE LAGE PEPPERKAKEHUS?

  1. Amanda K.: Tusen takk 🙂 Gikk for den mer enkle varianten av pyntingen. Første gang jeg har satt sammen et pepperkakehus og pyntet det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *