FULGTE OPPSKRIFTEN NITTINI PROSENT

Categories Mat

Frem med sleiver og boller – nå skal det bakes! I mine ører høres det helt feil ut å bake det jeg har rørt sammen i dag. Man baker dem kanskje, men i mine ører ville jeg heller brukt “jeg lager” istedenfor. I så fall, jeg har i hvert fall rørt sammen ingredienser, av en liten spontan tanke som hoppet ned til meg tidligere denne uken.

Vi er allerede godt inne i den siste måneden, og de første dagene har hoppet ganske fort frem. Det er nå kun et par få uker igjen til den store julekvelden, og med julen så er kjennetegnene blant annet julestaker, julenisser, juletre og julekaker – bare for å nevne noe. Og angående julekaker, er du i gang med de syv slagene?

Det skal sies at det er planer for å lage et par julekaker her før jul. Vi har bare ikke kommet i gang, og med årene syns jeg det bare har blitt mindre og mindre av julebaksten. Det er ikke lenger like gøy å blande sammen både det ene og det andre for å få en av kakene i de syv slagene. Det har blitt litt borte, selv om vi prøver å få til litt julestemning på noe vi kan kosespise i julen.

Riktig nok satt sammen lillesøster og jeg hvert vårt pepperkakehus for noen dager siden, og ble litt desemberfølelse av det. Da jeg var liten, eller yngre, så syns jeg det var stor stas med å trykke ut pepperkakemenn og pepperkakedamer, og vi bakte så mye at vi hadde flere bokser med godsaker. 

Sånn er det ikke nå lenger. Den store gleden for å bake julekaker er litt borte, men jeg klarte å finne bakegleden litt i dag. Her har jeg nemlig laget kokosboller for aller første gang. Fulgte oppskriften nittini prosent slavisk, men gjorde en liten vri på min egen måte. Oppskriften jeg brukte fant jeg her, og nå står alle til kjøling for å gjøre seg ferdige. Har satt av noen få smaksprøver for seg selv, som jeg skal prøvesmake i løpet av kvelden. Så kanskje får dere et lite referat om hvordan resultatet ble.

Spennende blir det i hvert fall. Men så kom det et lite spørsmål fallende ned her for øyeblikket, og det er – har noen av dere prøvd å lage kokosboller? I så fall, hvordan gikk det? I mitt tilfellet syns jeg det var ganske enkelt å lage, og det ble uten kjeksbunn. Fikk en liten mengde av oppskriften jeg brukte. Så om de faller i smak så blir det garantert å lage enda flere. Håper dere har hatt en fin start på helgen, så får dere kose dere resten av kvelden!
 


 


 


 

Til å være første gang jeg har laget kokosboller, så var det faktisk ikke så ille. Det kunne smakt mye verre, og det var kanskje ikke det lureste trikset å legge dem i slike former når det sto i oppskriften av det skulle legges på bakepapir på et brett. Men der og da når jeg skulle dele røra ut i porsjoner så hørtes dette trikset veldig lurt ut i tankene. Det virket så praktisk ut. Får prøve en annen vri neste gang dette skal lages.

2 kommentarer

2 thoughts on “FULGTE OPPSKRIFTEN NITTINI PROSENT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *