LIV OG RØRE PÅ TAKET

Categories Hverdag


 

Du vet de gangene du er midt opp i noe, og du egentlig ikke klarer å legge det fra deg fordi du ikke kan gå glipp av noe? Akkurat sånn hadde jeg det tidligere denne ettermiddagen. Jeg argumenterte med meg selv frem og tilbake, men så fornuften i å dra frem bikinien og sette meg ut.

Det er alt blitt søndag, og det store spørsmålet er – hvor har det blitt av denne lille miniferien av en langhelg? Da jeg tråkket meg hjemover fra jobben om onsdagen så jeg frem til en liten, men lang pause. Dagene suste, og nå sitter vi her og skal ta i mot en ny og kort uke.

Til tross for at jeg ikke vet hvor timene har blitt av, så skal det sies at det har vært noen flotte dager. For ikke å snakke om dagen i dag. Hvor skal jeg starte? Den har vært lang, men kort, fordi jeg har fylt den med så lite innhold.

Men disse søndagene er vel mest kjent som det – dagen i uken hvor alt, eller det meste er stille og rolig rundt deg. Egentlig er det litt deilig, men noen ganger kan kjedsomheten trekkes inn. Men ikke i dag, for i dag har det vært en sånn dag som jeg har satt pris på. Det har nå vært årets første og varmeste sommerdag.

Ettermiddagen min starten med å slå seg til ro med serie. En serie som jeg ikke kan skjønne at jeg ikke har fulgt med på tidligere. Jeg har derfor i flere dager hatt maraton alene, og virkelig kost meg med både flere episoder og sesonger.

Men da jeg hadde slukt i meg litt underholdning av humor tidligere i dag, så innså jeg at jeg måtte finne på noe annet. Jeg kunne ikke lenger bli sittende inne, når været utendørs var så fint som det var.

De tidliger dagene har vi også kunne skryte av været, men det lille problemet her er at vinden har vært til bry. Det har derfor ikke vært like deilig å tilbringe tiden sin ute, men i dag kunne jeg ikke la denne sjansen gå fra meg.
 


 

Det hele startet med at jeg oppdaget liv og røre på taket. Eller, det var vel mer sånt at jeg endelig kunne se mer til fuglene som har flyttet inn her. Også i år har jeg fått nye leietakere i fuglekasser som vi har hengende på veggen her hjemme, som jeg snekret sammen da jeg gikk i 9.klasse. Så nå har det vært flere familier som har bodd der de siste tre, fire årene.

Men tilbake til livet og røret på taket. Det er ikke så lenge siden det ble oppdaget, og i dag lot jeg meg være vitne og ta meg tid til å se hva som egentlig skjedde under taksteinene. Et lite hopp over meg, under den ene steinen og litt inn i det bitte lille rommet som dannet seg der, der lå det fugleunger og skrek etter mat.
 


 

Nå er ikke redet bygget sånn at jeg kunne se hvor mange fuglebarn som befant seg der. Men det som er helt sikkert er at jeg kunne se redet som er blitt bygget av fuglemor og fuglefar før de la egg som skulle ruges, og jeg kunne høre lyden av sultene fugleunger.

Det er med andre ord liv her i huset – eller på huset. I tillegg har vi også en liten fuglebolig til oppe på taket, under andre takstein. 

For å være litt nysgjerrig og vite litt mer om fuglefamilien, så lot jeg meg spionere litt på leietakeren under taket. Man kan jo ikke være helt borte for hverandre med de man bor sammen med. I så fall, jeg har nå bekreftet at det er fugler, og ikke andre små dyr som bor sammen med oss, og flere ganger fløy fuglemor ut for å finne mat. Det er jo litt koselig med hybelgjester nå de neste ukene, frem til fugleungene klarer og trekke ut vingene og klare seg på egenhånd. 
 


 

Ellers har det vært en kjempefin sommerdag. I underkant av tredve grader i skyggen, og jeg har fått slikket masse sol. Dagen har med andre ord blitt utnyttet til det fulle, og det har vært flere ganger jeg har hatt lyst til å trekke meg inn, men ikke har klart det fordi jeg har hatt lyst til å nyte det knallværet vi har hatt når det først har vært her.

Men nå skal det sies at solen fortsatt skal være med oss. Det er meldt like fint vær de neste jobbedagene, men alt kan jo skje. Men med et sånt utgangspunkt er det jo bare å glede seg over at sommeren er her. Håper dere har hatt en fin langhelg med flotte dager, og at resten av kvelden blir brukt til å lade opp til en spennende uke!

1 kommentar

1 thought on “LIV OG RØRE PÅ TAKET

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *