PÅ ET HELT NYTT STED

Categories Hverdag


 

I går hadde jeg tenkt til å gjøre meg noen forhåndstanker på det som skulle skje. Skrive ned noen punkter og kanskje drøfte noen tanker med meg selv. Dette hadde vært litt morsomt og sett på i ettertid. Men jeg kom aldri så langt. Energien for å skrible ned flere ord og setninger var ikke på topp i går, og jeg fikk derfor ikke gjort opp for de tankene jeg satt på.

Men nå, nå kan jeg prøve og danne noen positive ord om en gledelig nyhet. I går avsluttet jeg dagen med å legge en sliten kropp til sengs. Jeg hadde tidligere på kvelden klart å duppe av en liten høneblund, da jeg ikke klarte å holde øynene oppe i et strekk frem til kvelden kom. Men vi har jo alle sånne dager også – noen mer enn andre.

Den lette irritasjonen over vekkerklokkene som suste i dag tidlig, som den alltid gjør i hverdagen, fikk meg til slutt opp da jeg innså hvilken dag det var. Det var torsdag. Gjennomgang av de vanlige morgenrutinene ble gjort, og jeg fikk samlet så smått litt ekstra energi før jeg spaserte avgårde til jobb.

Skrittene hopet seg på der jeg gikk langs veien og forbi flere husstander. Noen spente skritt ble tatt før jeg endelig var på plass. Over dørterskelen, gjennom et par dører og inn på et helt nytt rom. Ja, et helt nytt rom, på et helt nytt sted. Jeg har fått meg jobb. Et nytt arbeidssted som jeg skal dele på, enn så lenge, ved siden av den jobben jeg allerede har. 

Og nå lurer du kanskje på hva slags jobb jeg har latt meg dra til? Jeg kunne ha valgt en jobb hvor jeg satt i kassen i butikken hele dagen. Jeg kunne har funnet en jobb hvor jeg jobbet med skrivearbeid flere timer i døgnet. Og jeg kunne også tatt tak i et arbeid hvor jeg ekspederte kunder gjennom dagen.

Men nå er det ikke det jeg har latt meg bryne på. Jeg får vel jobbe med det jeg allerede kan, og har derfor tråkket mine føtter innenfor enda en barnehage. Ut ifra mine erfaringer som jeg har tatt tak i alle de fem årene jeg har vært innenfor veggene på det akkurat samme stedet, så var det på tide å prøve et nytt sted. Kunne se med de samme øynene, men også legge merke til og få et annet bilde på yrket.

Første dagen i ny jobb er nå gjennomført. Men hvilke tanker og bilder sitter jeg egentlig igjen med? Noen syns kanskje det er litt skummelt å skulle starte på en helt ny plass. Jeg kan jo si at jeg hadde noen delvis negative tanker, eller det blir litt feil å si. Jeg finner ikke helt ordet som jeg tenker på. Jeg var jo spent, men jeg var også klar for å tråkke innenfor et nytt området.

Til tross for at jeg kun hadde vært på et ørlite besøk i barnehagen en ukes tid før, så kan jeg fortelle at jeg følte at jeg sklei rett inn med en gang. Selvfølgelig tar det tid å komme seg inn i nye rutiner, på et helt nytt sted. Det meste er jo mye av det samme som jeg allerede er vandt til. Men alt blir helt nytt når det er en helt ny plass også.

Nå i kveld hadde jeg trodd at jeg skulle være mer sliten enn det jeg er. Jeg hadde sett for meg at kroppen hadde brukt enda mer energi enn det den egentlig gjorde. Jeg har jo tatt til meg en god del i dag, nye inntrykk av både plassen, barn og voksne. Det tar litt tid å komme seg inn på barn, selv om jeg har fått god kontakt med nye fjes – spesielt på den arbeidsplassen jeg har vært lengst.

Det skal nå bli spennende å følge veien videre. Med to arbeidssteder så gleder jeg meg til ukene fremover. Mye kan jeg som sagt fra før, men en del blir det også som jeg må sette meg inn i av hverdagsrutiner. Jeg gleder meg til å lære enda mer, og jeg ser for meg en positiv hverdag. Men ikke misforstå – jeg storkoste meg før, og jeg har det bra nå også. 

Jeg tror dette komme til å bli bra. Eller, jeg vet dette kommer til å gå fint. Det må det bare. Jeg har også lyst til å dele et lite glimt av dagen min i dag. Et bilde som har festet seg mer opp i alle inntrykkene jeg har fått. For meg er det jo nye brikker som jeg må feste for å få et helt bilde. Vi var ute, og der står jeg litt sånn i bakhånd etter akkurat å ha kommet ut. Jeg speider stedet for å legge et kart over det lille området. 

Alene blir jeg stående en liten stund, etter mitt eget ønske før jeg hadde planer om å speide meg videre. Men før jeg rekker og la føttene vise vei så kommer det en jente bort til meg. Jeg husker ikke helt hva som da skjedde videre i det lille tidspunktet. Men før jeg visste ordet av det var vi på vei inn i en lek, hvor vi også fikke med noen til.

Alt i alt har det gått over alle forventningene mine i den nye jobben. Jeg var klar for noe nytt, hvor jeg på forhånd ikke hadde spikret en eneste tanke. Og glad var jeg egentlig for det. Uten en eneste rød tråd jeg hadde luktet meg på på forhånd gjorde at dagen min ble så fin som den ble. Nå gleder jeg meg bare til en ny dag hvor jeg kan samle enda flere inntrykk til bildet mitt.

2 kommentarer

2 thoughts on “PÅ ET HELT NYTT STED

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *