I TO MÅNEDER HAR JEG PRØVD UT DETTE

Categories Hverdag

Det er stille. Nesten så stille som det kan få blitt, foruten om de gangene man er hjemme helt alene og har ingen andre rundt seg. Men det skjer så og si aldri, så de gangene jeg kan høre lyden av stillhet rundt meg er noen glimt som setter spor.

Begge disse fridagene har jeg benyttet meg av å være tidlig oppe. Har våknet ekstra tidlig denne helgen, og klokken har så vidt rukket å bikke syv om morgen før øynene har dratt opp rullgardinen. Tidlig syns kanskje du. Og ja, for meg var det å våkne til dette tidspunktet tidlig for før.

Men for meg er dette helt greit og la dagen starte mens alle andre i huset, samt også mange flere hus rundt fortsatt sover. Det har seg nemlig sånn at jeg har avsluttet dagene mine nokså tidligere enn jeg vanligvis har villet gjort, og som jeg gjorde før.

Helt siden før jul har jeg testet et mønster som jeg ikke helt trodde jeg ville klare å få til. Eller hadde motivasjon til å takle. I ukedagene startet jeg med å legge meg over to timer tidligere enn jeg hadde gjort, og det viste seg at jeg kom ganske fort inn i det og sovnet på kort tid.

Det er jo ingen hemmelighet at ukedagene kan bli fylt opp med mye inntrykk og annet som kan dra fra deg energien. Og det å få en god natt søvn er noe man da trenger. Så i to måneder har jeg prøvd ut dette her, og det er ikke noe jeg kommer til å slutte med det første.

Jeg har klart å finne roen i åttetiden om kveldene, og har klart å sovne kort tid etter at hodet har truffet puta. Har drømt meg gjennom hele natten, helt frem til det er på tide å stå opp. Dette har vist seg at jeg har fått mye mer søvn ut av, og jeg merker at jeg er mer opplagt til det som skjer rundt meg i hverdagen. Og det syns jeg er ganske deilig når dagene starter rundt seks store deler av uken.

Men så var det disse helgene, for der er det fort gjort at man kan dra ut tiden med å fylle opp timene med alt og ingenting. Her har jeg vært litt bevisst på når på kvelden jeg begynner å samle meg, og jeg har avsluttet dagen til rundt samme tid som de andre fem første dagene.

Jeg har prøvd ut litt forskjellig for å finne ut hva som passer meg, og på fridagene har jeg avsluttet dagen en god del tidligere enn det jeg gjorde før her også. Selv om jeg vet at jeg har en fridag som venter meg neste dag, så kan jeg fint klare å legge meg til å sove i nitiden. Men jeg kan også dra den ut en times tid også.

Før var jeg den som kunne legge meg rundt midnatt i helgene, men der er jeg ikke nå. Sist jeg var oppe til over så sent var på nyttårsaften, men klarte fint å hekte meg tilbake på rytmen jeg var så fint inne i siden før jul.

Det har mye å si på hva man selv vil, og hvordan man selv prøver. Det jeg har funnet ut av er at søvnen er mye bedre, og ikke minst at jeg får enda mer søvn ut av det. Er sjelden å se en sein kveld hos meg nå, og det er å anbefale og prøve det ut. Litt rart eller uvant er det i starten, men så kommer man fort inn i det. For meg fungerer dette, men så vet vi jo at alle er forskjellige og har ulike behov.

1 kommentar

1 thought on “I TO MÅNEDER HAR JEG PRØVD UT DETTE

  1. Skulle ønske jeg hadde bedre søvnmønster. Flink som har fått det til. Jeg har prøvd flere år men skjønt det går ikke. Uansett når jeg legger meg i sengen så sovner jeg alt fra 2 eller 4 timer etter. Men klarer alltid stå opp tidlig nok men blir sliten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *