UTE I NY JOBB

Categories Hverdag

Det har vært en overraskende start ute i ny jobb. Litt uvant er det, og luler noen ganger på om dette er det rettet. Men samtidig har jeg kost meg masse, selv om jeg bare har vært på jobb i to dager. Jeg har også fått en arbeidstid hvor jeg starter klokken åtte om morgen. Det er ikke noe problem for meg, og jeg kan ikke lenger sove noen timer lenger om morgen. Vekkerklokken ringer før seks, og når jeg drar avgårde slenger jeg meg på sykkelen. 

På jobben i går brukte jeg tiden til å bli kjent med barna og de andre voksene. Jeg jobber på en avdeling med barn som er i en alder aav 3-6 år, og det er rundt 17-18 barn (et sted mellom 15 og 20 hvertfall). Utrolig koselig barn! Og en kjempefin gruppe. Det er også tre andre voksene jeg er sammen hvor vi sammen har ansvaret. I barnehagen er det fire avdelinger, og 72 barn tilsammen. Vi er en del ute, selv i dårlig vær. 

Andre jobbedag, og jeg har blitt litt populær for noen av barna – spesielt jentene. Vi har noen små bord som vi kan sitte ved, hvor det er alt fra tegning og spilling til spising. Mens jeg satt sammen med noen av jentene, puslet jeg for meg selv og begynte å lage en spå. Jeg ble fort populær, hvor alle jentene kom bort og samlet seg rundt meg og spurte på tur om jeg kunne lage til dem. Og da var det i gang da. Til og med noen av guttene ville ha. Ble mange store spå, men også noen mindre. 
Fest ble det også. De som gikk på fugleredet (3-6) i fjor og som nå hadde startet  på skolen i 1. klasse, var i dag blitt bedt på besøk. Var veldig koselig det, og de fortalte de andre barna og voksene hvordan og hva de hadde lært de første ukene. Noen engelske gloser kunne de også. De andre voksene som hadde hatt disse barna på avdelingen før hadde rigget i stand. Det ble både gul saft og potetgull av tre sorter. Barna koste seg ekstremt mye, og det oste av glede da de heiv seg over skålene med godsaker. 

Selv i dårlig vær har vi vært ute, og mange av barna koste seg masse. Spesielt i den store og dumpete sklien, hvor det gikk litt ekstra fort når det ble vått og de i tillegg hadde på seg regnbukser. Det var ikke alle som koste seg like mye, og noen syns det ble litt kaldt etter hvert. Da var det godt når de endelig fikk komme inn! Når alle var avkledd og fått av seg det våte tøyet, la vi oss i en liten ring på gulvet. Der skulle alle ligge helt stille og bare lytte til musikken som sto på. Lyset hadde vi også slått av. Dette var vel for å roe barna litt mer ned, etter å ha herjet mye ute i regnet. 
Litt ute på ettermiddagen var det lunsj for barna, og de tok med seg matboksene sine og satt fint rundt bordet. Lyset var av da også, og mens de koste seg med maten sin leste en av de voksene bok for dem – “Gubben og katten”. Nesten alle satt fin og rolig under lesingen, og etterpå var det lek igjen. Som jeg har nevnt er jeg blitt litt populær hos jentene. Jeg satte meg sammen med jentene og noen av guttene rundt det lille barnebordet hvor de tegnet og koste seg. Hun ene hadde en tegnebok hvor hun kan tegne klær og annet diverse på dukkene. En slik hobbybok. Her var jeg med på å velge farge hun skulle bruke, og vi ble enige. 
Men så var klokken blitt så mye, at jobbedagen min var over for i dag. Nå gleder jeg meg til å dra tilbake igjen i morgen, for jeg koser meg masse på jobb – selv om dette er helt nytt. Også er det en annen ting. Under en aktivitet hvor vi satt rundt bordet spurte en av jentene meg om hvor mange søsken jeg hadde, hva het foreldrene mine og sånne ting. Så kommer hun med et spørsmål om jeg var gravid. Hehe, da måtte jeg le litt. Det ser jo langt ifra ut som om jeg er gravid, men så skjønte jeg også at det bare var tull.  

Ellers har jeg hatt en kjempefin dag, tross alt det regnet som har kommet. Både småyr men stort sett store mengde med regn. Jeg rakk også å komme rett inn døra da jeg var kommet hjem, før regnet plasket ned igjen. Like etter kom det noen tordenskrall, og det har vært litt frem og tilbake nå i kveld. Regne mye gjør det fortsatt, men noe mer uvær enn det har vi ikke i kveld – enn så lenge. Håper bare vi ikke regner bort!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *