REISEN HJEM FRA FERIEN

Categories Hverdag

Nå er det to dager siden vi kom hjem til Norge igjen. Dagen ble ganske så lang etter som vi sto opp rimelig tidlig. I halv fire tiden på morgen sto vi opp og gjorde oss klare. Fikk pakket sammen det siste vi trengte å ha med oss, og ruslet ut i resepsjonen og sjekket ut klokken fire. Utenfor hotellet var det alltid taxier, så vi hoppet inn å kjørte avgårde. Turen fra hotellet og til flyplassen i Gdansk tok en femten minutters tid. Allerede før klokken rakk å bli halv fem hadde vi allerede sjekket inn bagasjen og oss selv. Så da var det bare å vente. Var heller ikke stort å se på flyplassen, og siden vi ikke hadde spist noe frokost enda skulle vi finne noe der.

Vi gikk innom noen som serverte noe mat. Valget var mellom baguette og pølse. De førstnevnte så lite fristende ut, og jeg tok ikke sjansen på å smake. Fristet heller med en varm pølse, selv om jeg ikke var så fryktelig sulten så tidlig på morgen. Men det viste seg å være ganske tidlig på morgen for dem, for pølsene var ikke blitt varme enda. Gikk derfor rundt i de få butikken for å se om vi kunne finne noe nøtter. Men det var ikke lett. Ingen som hadde noe av det. Dermed endte jeg opp med å knaske i meg litt kjeks, bare for å få i meg litt.

Det var en del på flyplassen så tidlig på morgen, men det var mange sitteplasser rundt omkring der, og vi endte med å sitte der og vente og se på det som skjedde rundt oss. Da tiden nærmet seg halv seks begynte vi å gå mot gaten vi skulle til. Den stengte kvart på seks. Men da vi kom dit var det ganske mange folk der allerede. Selv med mange mennesker som skulle på samme fly, var det ingen knuffing eller dytting i køene.

Da vi kom inn på flyet og hadde funnet sitteplassene våres, kom det etter hvert en flyvertinne bort til oss. Hun lurte på om vi kunne bytte plass, for det var en familie som ville sitte sammen. Vi var ikke vonde å be, og lot andre få setene våres. På vei ned til Polen satt vi trangt og med lite plass til beina. Men på hjemveien hadde vi ganske plass. De vi byttet seter med endte vi med å sitte ved nødutgangen. Både pappa og jeg ble glade for det, for vi hadde stor plass til føttene. Vi kunne ikke klage på det.

Under flyturen gikk det ganske fort. En time og et kvarter var vi oppe i luften. Vi tok en liten handletur på taxfree før vi gikk for å hente bagasjen vår. Og da vi hadde fått med oss alt det vi skulle var det å komme seg hjem. Mamma var snill og hentet oss så tidlig på morgen, og da vi kom hjem halv ni var det å få pakket ut og få ting på plass. Fikk i meg litt frokost, og ikke så mange timer etterpå ble det en liten dupp på senga.

Jeg hadde store planer for shopping i Gdansk, men fant ikke stort for å si det mildt. Fant heldigvis joggesko og vinterjakke som sto på lista, men noe stort mer enn det ble det ikke. Hamstret litt sjokolade, Milka, med oss hjem. Men ellers ble det lite. Også fant jeg disse søte dyrene i en butikk i Sopot. De lyser og skifter farge, og er utrolig søte syns jeg!