LEVER DU FORTSATT?

Categories Hverdag

Det var blitt kveld i går, og som høstens kjennetegn var det allerede ganske så mørkt ute. Jeg hadde akkurat fått med meg noen episoder på tv-skjermen og kastet i meg litt mat for kvelden. En matpakke til dagen etter hadde jeg også gjort klar, noe som jeg gjør hver kveld. Kjekt å ikke ha så mye å gjøre om morgen, sånn at en kan slappe av og lade opp til en ny dag.

Før helgen for en uke siden var vi ute på sjøen og dro opp både krabber og hummer. Etter fiskingen har det derfor ligget litt rusk og rask i båten, samt noen småkrabber som ikke hadde blitt rukket å kaste ut i vannet igjen. Jeg har alltid trodd at småkrabbene og andre dyr som trenger vann for å overleve hadde ligget døde etter å ha kommet opp av vannet i en stund. I hvert fall når dem har ligget en uke på land.

Men så feil kunne man ta. Jeg hadde akkurat ryddet fra meg noe på kjøkkenet før jeg gikk bort til vinduet for å trekke frisk luft. Jeg så ut mot skogen og nabolaget før jeg plutselig kastet et blikk ned. Lever du fortsatt? Den lille store krabben som lå der nede i båten for seg selv tok sine skritt frem og tilbake. Jeg måtte fysisk ut å se, og der gikk det ikke bare en, men to krabber som hadde overlevd “stormen”. Men hvor lenge til klarer de å holde ut? Til morgen i dag viste det seg nemlig at de lå rett ut. Krampa hadde tatt dem, og nå er det ikke lenger liv.
 

Han har luftboble som kom, sprakk og en ny ble pustet ut.
 


 

4 kommentarer

4 thoughts on “LEVER DU FORTSATT?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *