FERIE PÅ TRE TIMER

Categories Hverdag


 


 


 


 

Det er blitt helg nok en gang, og jeg kunne ikke tro at jeg nesten kunne stå da klokken var blitt ti i går kveld. Jeg hadde ikke noe annet valg enn å finne puta og ta kvelden. Ikke er det vanlig av meg å avsluttet dagen så tidlig heller, og jeg sov godt kort tid etterpå.

Men likevel skulle jeg tidlig opp i dag, så det var vel kanskje like greit at jeg var helt kaputt da jeg la meg. Vekkerklokken hadde blitt stilt inn, men likevel fikk jeg ikke tatt den i bruk. 

Planen var å stå opp i halv åtte tiden, og det på en lørdag morgen. Hvem er det som egentlig står opp da? Også på en fridag? Men på et tidspunkt hadde kroppen fått nok søvn, etter at jeg la meg tidlig. Så, allerede før klokken hadde rukket å bli syv så satt jeg der lys våken.

En time senere var jeg allerede ute på veiene for å cruise litt. Jeg tok med meg lillesøster på en lang kjøretur, på vei til utfluktsstedet. Vi var klare for å komme oss til fjellet. Men veien dit begynte å sette meg på andre tanker.

Når jeg hører ordet “fjellet” forbinder jeg det med at vi må reise langt opp. Et fjell er jo høyt, men veien ditt syns jeg virket litt merkelig. Jeg kjørte en del oppoverbakker, men følte at bilen rullet over enda flere nedoverbakker. I hvert fall til det stedet vi dro.

Vi forflyttet oss nordover, til litt kaldere strøk hvor det var masse snø. Her i Tønsberg begynner det å bli bart og grønne flekker kommer frem, noe jeg håper at det holder seg. Så å se et landskap i høyden hvor det bare var hvitt kom det en tanke som slo meg – godt jeg ikke bor her!

På skisenteret i Kongsberg var vi så tidlig som kvart over ni, og allerede da et kvarter etter åpningstiden var det mange biler å se, men også en del slalom- og snowboardmennesker som allerede hadde rukket en tur ned bakken. 

Men jeg var ikke her for å ha verken ski eller board på beina. Vi fikk gjort unna det vi skulle, og skisenteret fikk vi opplevelsen av å se i fem minutter. Deretter var det å feste beltet og komme seg nedover igjen, stoppe innom å kjøpe seg litt frokost, for så å reise hjemover til Tønsberg.

En ganske fin tur sånn på morgenkvisten. For meg virket det som en liten ferie. Reise et stort steinkast unna byen og oppleve litt nytt. Kan huske at jeg har stått på slalom i Kongsberg kun en gang, men det er mange år siden. Jeg var vel så liten at det var en eller annen gang på barneskolen. Husker ikke helt hvilket år det var. Men i dag ble det en liten ferie på tre timer, selv om store deler av tiden foregikk i bil. Men glad er jeg likevel!

6 kommentarer

6 thoughts on “FERIE PÅ TRE TIMER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *