HVA VIL DU?

Categories Hverdag


 

En solrik og ny dag sto for tur, og med lyseblå himmel og varm luft i omgivelsene kunne jeg ikke annet enn å nyte dagen i bikini. Jeg regner med å tro at det blir mange av disse dagene i løpet av den korte ferien – men hva så? Det er det sommerferien er til blant annet, å kunne slappe av og gjøre akkurat det man føler for.


 

Når været er så fint lar jeg kaninen stå ute i gressburet. Der koser han seg og har større plass og boltre seg på. Han ligger riktignok mest i skyggen, ettersom temperaturen er så høy som den er. Men tidligere på ettermiddagen i dag var det ikke bare kaninen som skapte oppmerksomhet.

I det jeg snudde meg om for å gå i en annen retning, oppdaget jeg dette bitte lille vesenet foran meg. “Hva vil du?”, tenkte jeg. Jeg har sett disse insektene før, men aldri skjønt hvorfor dem gjør som dem gjør. Det er verken en flue eller veps, men er en blanding når det kommer til deres utseende. 
 


 

Jeg måtte prøve og søke meg frem til hva slags insekt dette er, og jammen klikket jeg meg rett inn på riktig svar. Jeg har sett dem mange ganger før, men tittelen deres har stått nærmest helt stille hos meg. Men nå vet jeg hva dem heter, og de går under navnet blomsterfluer og ligner på små veps.

Man kan bli ganske fascinert av enkelt ting, og dette dyret var ingen unntak. Spørsmål som hvordan dem klarer å fly, for ikke å snakke om hvordan dem klarer å stå helt stille i lufta var noe av det som dukket opp hos meg. Hva tenker små fluene egentlig på? Og hva er deres handling? Hvordan rutiner har dem i løpet av en dag?
 

Skulle likt å være en flue for å finne ut av hva dem ville.

4 kommentarer

4 thoughts on “HVA VIL DU?

  1. Det er deilig med sommer og solrike dager! en søt sommerflue da værtfall, heldigvis ingenting å være redd for. Ønsker deg en fin kveld/natt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *