SIDEN BAKSTEN BLE SÅ VELLYKKET

Categories Mat

I dag har jeg fått gjort noe jeg lenge har vært inne på. Noe jeg har tenkt på flere ganger, men som jeg aldri har satt av tid til, eller orket å gjøre. Helgen nærmer seg overraskende, nok en gang, slutten. Og nå sitter jeg her igjen på en søndag. 

Morgen startet vel egentlig ganske rolig. Orket ikke å stå opp, og lå der bare under den gode og varme dynen mens regnet var kommet på besøk utenfor husets fire vegger. For hver dag som går blir det bare mer og mer høst. Og ikke for å skremme dere sånn veldig mye, men nå er det ikke mange uker igjen av dette året.

Men uansett. Etter å ha fått somlet seg ut av sengen hadde jeg en klar tanke for hva jeg ville. Nå måtte jeg få ut fingeren i å utføre arbeidet. Hvorfor har jeg i det hele tatt drøyd det så lenge? Med kosedressen på var det bare å gjøre en ting – å finne frem bakebollen. Nå skulle det bakes! Oppskriften ble funnet, og jeg var også så heldig å ha alle ingrediensene jeg trengte.
 


 

Og plutselig sto den der. Klar for å gjøre sin andre jobb, for nå skulle det heves. Med andre ord har det blitt gjærbakst på meg i dag. I matveien har jeg blitt ganske lei. Ikke i middagsretter, men av knekkebrød og kjøpebrød. Bare tanken på å slenge sammen noen skiver og litt pålegg får meg litt til å grøsse, for jeg har verken lyst på det ene eller andre i matboksen.


 

Med både litt fin- og mye grovmel fikk jeg eltet sammen en brøddeig. Jeg husker så godt sist gang jeg bakte hjemmelaget brød. Den ble lav, og så søt og liten. Jeg elsket å spise de små brødskivene, og kunne spise mange av dem. Smaken i seg selv var veldig god. Og det er det jeg rett og slett trenger. Litt variasjon i smaken på brødene.

Etter at alt var godt blandet sammen, fikk det stå en halvtimes tid å heve. Den hadde da fått dobbel størrelse, og den grove deigen var klar for å deles i former for å heve seg enda mer. 
 


 


 

I formen fikk dem løftet seg opp, og fylte seg med enda mer smak. Deretter fikk jeg stekt dem, hvor dem fikk stå i litt over en halvtime. Da hadde fargen blitt perfekt, og de så utrolige gode ut og var gjennomstekte. Jeg kunne nesten ikke vente og få spise brødene, og jeg har ikke rørt dem enda. Så til lunsj i morgen har jeg noe å glede meg til.
 


 


 

Siden baksten ble så vellykket, tenkte jeg også at jeg kunne dele oppskriften jeg har brukt. Den er fra en bok jeg fikk da vi hadde mat og helse i niendeklasse, og er ganske enkel å elte sammen. Så om om du har lyst til å lage brød en gang, så kan du velge å bruke denne oppskriften om du har lyst.

Til et brød trenger du:

– 1/2 pakke gjær
– 3 dl vann/melk, lunken
– 1-2 ss olje
– 1 ts sukker
– 2 dl sammalt hvete, grov
– 4 dl sammalt hvete, fin
– ca. 1 1/2 dl hvetemel

Slik gjør du det:

1. Smuldre gjæren i en bakebolle, hell litt av den lunkne væsken over og rør ut gjæren.
2. Ha i resten av væsken og oljen.
3. Rør inn sukker, evt. krydder og lignende om du ønsker, og alt det sammalte melet.
4. Tilsett hvetemel og elt deigen jevn og smidig slik at den slipper redskapet og bollen.
5. Dekk bakebollen med tallerken/plast og la deigen heve til dobbel størrelse.
6. Ta deigen og rull den sammen og fordel den i brødformen.
7. Dekk den til med plast og la den heve til dobbel størrelse.
8. Pensle brødet med vann, og evn. prikk det lett med en gaffel.
9. Om du ønsker kan du strø over gryn eller frø. Stek brødet på 200°C i nederste rille i 30-40 minutter.
10. Når brødet er ferdig – ta det ut av formen og avkjøl på en rist.

5 kommentarer

5 thoughts on “SIDEN BAKSTEN BLE SÅ VELLYKKET

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *