DET HAR IKKE VÆRT ET GODT ÅR

Categories Hverdag

Du begynner nå å kjenne at det du så lenge hadde lengtet etter er på vei til å gå mot slutt. Hvor ble av disse fantastiske ukene som vi har hatt? De spesielle ukene i året som jeg alltid har gledet meg til hvert år. Ukene av denne sommerferien blir om kort tid historie, og flere sommerdager blir lagt godt i minnet.

Ja, for det har vært noen fantastiske og solrike uker vi har vært så heldige å ha fått. Men ikke bare i sommerferien har vi kost oss med sol og varme. Det har vært fint rundt om i lande i lenger tider, da det hele startet med en strålende mai. Flere måneder med sol, varme og gode minner, det har virkelig vært godt.

Men så har det ikke vært like godt for alle. Det har ikke vært et godt år denne gangen. Det hele startet så bra allerede 14. april. Det var en lørdag, og jeg hadde nettopp hentet en kanin som fikk flytte inn hos meg. Det ble både pose og sekk, bursdagsgave og julegave på en gang. For det viste seg nemlig at også denne dagen skulle jeg finne årets første stålorm.
 


 

Jeg har jo vært fascinert av disse dyrene i lang, lang tid. Ja, hele livet mitt om jeg kan si det sånn. For det var allerede som barnehagejente jeg virkelig syns dyr og andre småkryp som bodde i naturen var noe for meg. Og det som satte seg ekstra spor i mitt hjertet, det var disse øglene, kalt stålorm.

Jeg husker det som det var i går. Et år fant jeg hele 44 av dem. Riktignok ikke samtidig, men i løpet av en sommer. De starter sånn rundt april å vise seg for verden, og i fjor fant jeg den siste midt i september. Men hvor finner jeg dem? For å si det sånn så har jeg vært et lite hakk foran de små luringene. De har jo ingen bein, men likevel kan de være kjappe til å åle seg unna. Men i hagen min legger jeg ut feller hvert år, om det så bare er noen steiner eller plankebiter. Og det er der dem liker å gjemme seg. Disse har jeg også liggende på et sted ved en skog, hvor det også befinner seg litt større mengder med gress. Der koser dem seg som oftest veldig godt!
 


 


 

Nå har jeg jo holdt på med dette i alle år, hvor jeg fanger dem på pent vis, har hatt dem boende hos meg i en gildekasse i noen få dager, før jeg så har sluppet dem ut. Det har vært like stas hver eneste gang jeg har fått ormefangst i fellene, men med årene har det ikke vært like interessant å ha dem boende hos meg.

De siste årene, spesielt i år, har jeg derfor latt dem gå samme dagen som jeg fant dem. Noen har jeg hatt til å studere nærmere på, som for eksempel for å få tatt noen bilder. Og bilder, det har jeg en god del av. Tenkte jeg kunne slenge ut noen av de jeg har tatt de siste årene. Noen er mer blinkskudd av ren flaks enn andre.
 


 


 


 


 


 


 

Med årene kan du trygt si at jeg har funnet flere hundre av dem. Både store og små, noen mørke og andre litt lysere i skinnet. Jeg har til og med oppdaget at noen av ormene har skiftet skinn i løpet av noen av de dagene jeg har latt den bo hos meg. Og flere ganger har det hendt at jeg har fått med meg at dem har kastet halen, fordi dem har blitt redde.

Jeg har hatt mange fine år med ormefangst. Men hva skal vi si denne gangen? Det har ikke vært et godt år i år. Jeg har jo klart å finne hele 50 tilsammen bare i år. Men i hele juli har det til nå vært helt dødt med fangsten. Jeg har ikke funnet en eneste en nå som jeg har hatt ferie, og jeg sjekker fellene så og si hver dag omtrent. 

Hva som skyldes at de har tatt andre veier er jeg ikke helt sikker på. Men en liten anelse om hvorfor dem ikke har villet være her på en hel måned har jeg en liten mistanke om. Jeg tror rett og slett at det har vært for varmt for de små stakkars dyrene som har ålt seg gjennom skogkratt for å komme i trygghet under fellene jeg har hatt. De har kanskje ikke orket å ligge i den hete varmen som har vært ekstra varm i år. 

Selv om interessen min er stor rundt dette, og jeg likevel har funnet så mange som jeg har gjort i år, så har det ikke gjort noe for min del at det har vært stille for dem nå i ferien. Selvfølgelig hadde det jo vært morsomt å funnet flere, for så å kunne slå fangstrekorden enda mer som jeg har klart å slå i år. Hvem vet – kanskje det dukker opp flere før det blir for kaldt.
 

Visste du forresten av stålormer er øgler uten bein?

3 kommentarer

3 thoughts on “DET HAR IKKE VÆRT ET GODT ÅR

  1. minkampmotmobbing98: Om du har litt skog i nærheten av deg – legg ut små feller av litt store og større steiner og planker 🙂 Eller om du er ute på tur i skogen noen ganger så la øynene se litt ekstra på steder dem kan like seg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *