BARNEHENDENE SATTE SPOR MED FARGE

Categories Hverdag

Starten på dagen. En morgen som man gjerne skulle trykket noen ganger ekstra på slumreknappen bare for å få sovet litt ekstra på morgningen. Det er ingen hemmelighet at noen dager er litt vanskeligere å starte enn andre, og i dag var det litt tungt. Men opp kom jeg, klar for å ta fatt på ukas siste arbeidsdag.

Før jeg kunne ta fatt på helgen måtte jeg gjøre et godt stykke arbeid med å smile, le og rett og slett skape enda en fantastisk dag med barna. Med tanke på at vi har hatt noen fine vårdager denne uken, så ble det fort litt trist da gradene sank og solen ble mer borte i dag.

Men fredag var det, selv om følelsen ikke var like fullt til stede. Det skal sies at det ble en vellykket og fin dag for det, og med det så kan jeg jo vise et lite prosjekt jeg har hatt.

Det hele startet med at jeg dro i gang med noe som begynte ut ifra en tanke, som passet godt til temaet på planen. Å jobbe i barnehage byr på så mange muligheter, og når man kan sette fantasien til verden – da er det bare å bruke den!

Så, det hele startet et par uker tilbake hvor jeg lot barna trykke sine velskapte hender. Idéen som plutselig kom til meg skulle nå settes i produksjon, og skal jeg være ærlig, så var det ganske morsomt å jobbe med dette her.

Både de små og store barnehendene satte spor med farge, og deretter fikk de en slags ramme på sitt mesterverk. Det å la barn skape sine egne bilder er noe av den fineste kunsten som finnes.

Bare se på dette her. Temaet som er bindet innunder dette prosjektet er hverdagsglede, og jeg blir ganske glad når jeg ser disse søte og herlige hendene som er trykket av barna. Til hendene deres er det festet små bilder av noe barna er glade i, som det også går an å dele på.

Med tanke på at dette var en type oppgave jeg fikk og hvor jeg kunne velge hva jeg ville gjøre, så vil jeg si meg rimelig fornøyd med resultatet jeg nå sitter igjen med. Men hva har jeg gjort med alle de små kunstverkene?

Jeg kom vel frem til denne idéen. Sammen med barna hadde vi nå malt hender og satt de sammen med gjenstander som får dem til å kjenne på gleden av noe de liker. Jeg fikk skape en kunstvegg hvor kunsten også kan brukes ellers.

Tidligere denne uken kom alle hendene opp på veggen, og siden da har jeg allerede sett at flere av barna har tuslet bort for å se, men også å snakke om det de ser på bildene, samt å bruke dem litt.

Og det gikk litt sånn som jeg håpet at det skulle bli brukt. Barna er så smått nysgjerrige på hvem hender som er hvem, og noen kan gjenkjenne andres barnehender. Det at gjenstandene henger ned og er løse gjør at dem kan bruke de litt mer, og kanskje de yngste barna kan skape noen samtaler.

Alle veggene på avdelingen er helt hvite, så det å få opp ulike fargekombinasjoner på denne flaten ga en del av rommet litt mer liv. På forhånd hadde jeg også sett for meg at det kom til å bli revet ned fort, men det henger fortsatt.
Nå står helgen for tur etter en endt flott uke. Riktig god helg!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *