JEG FIKK EN GOD OPPLEVELSE

Categories Hverdag


 

En uke som føltes å være i gang for bare noen timer siden, har nå gått så fort at vi er kommet halvveis i en arbeidsuke allerede! Noen ganger skulle jeg ønske livet var en film som kunne settes på pause når vi følte for å ta en pust i bakken.

Flere muligheter har blitt prøvd og testet ut, i et håp om å få klokketimene i løpet av en dag til å gå litt saktere. Men når både du og jeg har det fint, og egentlig har det ganske så bra sammen, da er det lite å få gjort til å få noen ekstra timer sammen.

Og litt sånn kjente jeg litt på at dagen gikk i dag. Det går som regel i ett, og gjør alt du kan for å gi de du har rundt deg en fin og god nok dag. Noen ganger må du igjennom en haug av alternativer for å finne en match som interesserer den yngre generasjonen.

Men i dag klaffet det. I dag klaffet det også for meg, og det å sitte der sammen med en liten gruppe med barn rundt seg var fantastisk å kjenne på. Med både ark og fargeblyanter foran oss kunne vi gå langt inn i oss selv og bare slippe tankene fri.

I bakom suste det en stemme som fortalte oss noe. En behagelig stemme som fikk ned roen hos barna – inkludert meg selv. Det virket så interessant av det vi lyttet til. Skuldrene sank, og fargene gjorde jobben uten å la barna og meg tenke. 

Jeg har både lært og erfart på mange områder at “barna gjør ikke som du sier, men som du selv gjør”. Det å sitte der og bare konsentrere seg om fargene førte til at barna gjorde det samme. Jeg fikk en god opplevelse. Jeg fikk se nye sider hos de små, og jeg fikk også kjenne på stillheten og roen man kan klare og skape i en barnehage.

På det blanke og hvite arket stiftet det til seg mange fine og flotte farger. Mange streker som laget små historier, og plutselig begynte jeg å tegne kruseduller. Jeg valgte meg ut ulike farger, og etter hvert så jeg at de rundt meg gjorde akkurat det samme. Noen små ord ble vekslet, og så ble det helt stille igjen. Ark og fargerstifter er ikke så mye – men det lille kan gjøre så mye likevel!

6 kommentarer

6 thoughts on “JEG FIKK EN GOD OPPLEVELSE

  1. Irene: Nei, det kan oppstå konflikter og andre krangler hos barn også. Men best av alt er at det er veldig koselig å jobbe med dem 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *