FISKEBEINSFLETTE

Categories Hverdag

Det er få fletter jeg egentlig kan flette, eller som jeg bruker å lage. Går stort sett i de samme frisyrene. Enten er håret løst, i en høy hestehale/dott eller i en fiskebeinsflette. Å stelle i stand disse frisyrene er enkle. Slik som jeg gjør når håret er løst, gjør jeg ikke stort annet enn å børste igjennom det. En hestehale/dott er enkelt det også – du bare samler alt håre i en strikk. Og fiskebeinsfletten får jeg til den også.



 

Skulle nesten ha hatt øyner i nakken for å lage slike fletter. Å flette håret sammen bak hvor du ikke ser noen ting, er ikke bestandig så lett. Men jeg kan love dere at det ikke var lett for meg i startfasen. Også jeg trengte å øve for å få til en fiskebeinsflette, og det trenger vel alle. Vi blir ikke flink til noe hvis vi ikke øver.
 


 

Sånn var det for eksempel for deg når den dagen kom hvor støttehjulene skulle av, og du skulle lære deg å sykle. En måtte øve – opptil flere ganger. Og sånn er det når det kommer til håret også. En må prøve, feile og teste igjen. Så får man det til til slutt. 


 

Selv jeg har feilet mange ganger, både når det kommer til hår, men også andre ting jeg har prøvd. Og det beste av alt – man lærer av sine feil. Og ikke minst er det viktig å kunne feile. Man skal ikke klare alt på første forsøket. Man skal kunne kjenne på en mestringsfølelse som man må jobbe og strekke seg etter. Og det gjelder stort sett alt, alle sammen.
 


Denne fiskebeinsfletten pleier jeg å flette på en måte til vanlig. Jeg fletter den innover. Men som dere ser på bildene har jeg denne gangen flettet utover. Jeg syns det er enklest å flette innover, men det er sikkert fordi jeg alltid gjør det på den måten. Og spesielt når håret er vått, det er da det er lettest å slenge sammen en litt mer avansert flette. Og med vått hår i kveld, tok jeg tak i håret og prøvde meg på denne fletten.

 

5 kommentarer

5 thoughts on “FISKEBEINSFLETTE

  1. Alexandra Flaa: Tusen takk! Du får trene på deg selv eller noen med langt hår, så skal du nok se at du klarer det til slutt du også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *