PÅ TIDE Å TA ET STØRRE TAK

Vi lever i en verden med mange ulike slag av mennesker. Både høye og smale, lave og brede. Gutter og jenter som er opptatt av å bygge muskler, men også gutter og jenter som er opptatt av kondisjon og ren fysisk trening. 

Det begynner å bli noen år hvor jeg var fysisk aktiv i en idrett. Var i en liten boble hvor jeg syns håndball var veldig moro, og det å være sammen om noe felles – sammen om lagidrett. Det å kunne være sammen og ha det gøy.

Jeg merket det da jeg spilte og trente en del. Bare det å være sammen om noe ga meg ekstra motivasjon til å trene generelt. Smilet om munnen og gleden og energien som gikk igjennom kroppen. Den følelsen ga meg stort sett endorfiner – et lykkerus for kroppen. Dette ordet lærte jeg faktisk da jeg gikk på skolen i 2015/2016, og det sitter faktisk enda.

Som jeg nevnte på bloggen da vi tok farvel til fjoråret, var at jeg hadde et spesielt mål for året som kom, og som vi er inne i nå. Jeg ville bli sterkere, og siden trening hadde vært liggende på hyllen en del år måtte jeg derfor starte rolig.

Jeg så ikke lenger frem enn at jeg skulle ta en øvelser hver eneste dag, både morgen og kveld. Øvelsen besto av pushups, fordi jeg ville bli sterkere i armene. Nå har jeg gjort dette siden 1. januar, og har fortsatt planer om å gjennomføre dette videre. Har til og med økt og tar flere repetisjoner igjennom dagen. En liten greie må man jo ha.

Jeg var blitt mindre sterkere med årene etter at jeg sluttet med idrett og trening, at jeg satte meg et relativt lavt tall. Dette var ganske så tungt for meg da jeg startet. Jeg slet faktisk litt å bare ta ti pushups. 

Fremover i tid så jeg langt frem for at jeg skulle se en forbedring, og kanskje en forandring. Nå har jeg holdt på hver eneste dag, økt med tiden og ser faktisk en utvikling på kroppen, og da armene som jeg har holdt fokus på.

Musklene har bygget seg opp igjen, og jeg er mer fornøyd med den biten enn jeg en gang var. Jeg er ikke lenger en av de sprekeste, men det er ikke mitt mål heller. Jeg strekker meg ikke oppover for å nå det høyeste punktet med å bli like sprek og i toppform som de som virkelig legger trening til sin sjel.

Bare det at jeg ser en forandring på min egen kropp er mer enn nok. Jeg er ikke ute etter å bygge en kropp som en annen har. Jeg vil være fornøyd med den kroppen jeg har fått utdelt, og som jeg kan forme selv. 

Men i det siste har jeg vært litt misfornøyd. Sett litt ned på en kroppsdel som har satt seg fast i et fokus som jeg ikke vil ha. Den siste måneden ser jeg en forandring på min egen mage. Da jeg var ivrig håndballspiller og trente en god del hadde jeg bygget opp masse muskler og var som et vaskebrett. Men nå ligger det mer fett på denne delen.

Det er ikke det at jeg bryr meg så veldig mye om at jeg skal være alt for tynn og sånt, men jeg vil gjøre noe med spesielt magen min. Mange jenter kan se seg i speilet å føle at de har for mye hud på sin egen kropp, når de er fine som dem er. Jeg er ikke i denne kategorien, men kan selv se etter en lang stund at det begynner å legge seg rundt magen.

Nå vil jeg gjøre noe med det, og nå er det på tide å ta et større tak! Jeg har ingen ville planer om å være så “dum” å gå for andre hjelpemidler, enn å jobbe med det selv. Jeg vil se vise at jeg kan håndtere oppgaven på min måte, og jeg er allerede i gang.

Etter å ha ligget på latsiden en del år nå er det på tide å hoppe inn igjen, og ikke minst gjøre så godt jeg kan for å like og trene. Jeg trenger ikke å kaste meg ut på store apparater i store salen på et treningsstudio. Så hvorfor ikke bruke det man har?

Jeg har et ønske om å føle meg sterkere. Et ønske om å føle meg freshere, og ikke minst være fornøyd over at jeg er den jeg er. Jeg kan kanskje være litt lat, for ikke å snakke om kjedelig. Så hvorfor ikke prøve et par vri eller flere for å komme seg litt opp i skyene?

Jeg skal ikke bli verdensmester i noen klasser. Jeg skal ikke ut i kamper, eller konkurrere med noen andre. De eneste jeg skal konkurrere med er meg selv! Noen tidsfrist har jeg heller ikke, og det viktigste er at jeg skal trives med det jeg holder på med. Så med å teste og prøve ut øvelser som man kan gjøre hjemme er noe jeg vil ta et tak i. Det er ikke mye som skal til, og dette gjør jeg bare for min egen del.
 


 

Vanlig situps.
 


 

Pushups.
 


 

Situps med nittigraders bein i været.
 


 

“Planken” på ryggen med nakken hevet og beina litt opp uten å være i gulvet.
 


 

Planken.
 


 

Sideplanken.
 


 

I can do it!

Jeg blåser i hva verden gjør rundt meg. Jeg kjører mitt eget løp og gjør akkurat det jeg føler for, nesten i hvert fall. Håper dette var noen tips som kan løpe veien videre for å skape et større engasjement hos flere. Det gjelder å ta det rolig og forsiktig, så lar du treningsgleden komme til deg istedenfor at du skal komme til treningsgleden. Og husk – det er ikke alltid du må følge strømmen.

11 kommentarer

Siste innlegg