VÅRFØLELSEN SOM SMYGER

Categories Hverdag


 

Du vet når du er så glad i noe at du ikke kan la være å snakke om det – i det minste ikke klare og la være og nevne et ørlite ord om det?

For er det en ting jeg syns både er og har vært vanskelig med denne tiden, så er det klesvalget som man må ta i denne perioden overgang vinter til vår. Vi vet jo ganske så sikkert at været her i Norge ikke er stort å skryte av. Det kan snu på sekundet, men det er jo en lik balanse hvor enn du er i verden, sånn i bunn.

Nå sier ikke jeg at vi ikke har fantastiske dager her i landet, for det har vi virkelig. Men for å si det rett ut – vi kan aldri være sikre på at morgendagens sol virkelig lyser høyt oppe. Ja, for jeg har til og med opplevd at det har kommet snø i mai. Satser på at det ikke skjer i år bare.

For hver dag som går så oser det av en varm glede  hver gang jeg setter ser ut av vinduet og setter meg på sykkelsetet. Jeg blir glad av å se at de varme tonene kommer tilbake, og den enslige og tonedøve snøen krymper mer og mer sammen, for så å bli helt borte.

Men det er ikke bare det å se snøen forsvinne som gir meg vårfølelsen som smyger seg enda mer frem. For har du virkelig tatt deg tid til å lukke alt som er rundt deg? Utelukke alt som er av følelser, lyd og det du kan se? I så fall syns jeg du burde gjøre et forsøk i å prøve det, for da kan du oppleve den mest fantastiske naturgleden.

Spesielt de siste dagene har jeg latt meg ta grep i for å sette av tid til bare å være meg. Bare være meg som står helt alene, og legger alle de tankene jeg har susende bort til siden for bare et lite sekund. Og det er da jeg har blitt ekstra bevisst på at nå er det vår – med nesten helt bare bakker.


 

Kan du skimte inn i dette bildet over det jeg ser? Det er kanskje ikke så lett, men midt i bildet befinner det seg en liten fugl. For i det siste så er det akkurat lydene fra fuglene jeg har hørt, og som jeg har latt meg bite i. Og når du nå legger merke til at fuglene begynner mer eller mindre å samle seg i små flokker, da vet du at sommeren ikke er langt ifra.

Nå er det bare å få bort siste rest av snøen, børstet bort all grusen, la knoppene skyte skudd sånn at bladene skal komme, øse på med varmegrader og la solen skinne – så kan jeg få byttet ut de varme klærne med noe mer lettkledde og finere!

2 kommentarer

2 thoughts on “VÅRFØLELSEN SOM SMYGER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *