ÅRETS FØRSTE OFFISIELLE VÅRMÅNED

Categories Hverdag

Tenke seg det at vi på flere steder skulle være så heldige å våkne opp til et hvitt landskap i dag tidlig. Syns denne vinteren har vært litt av og på i det siste, og i det hele har vi hatt en kjempefin vinter, som jeg håper at vi får flere av i årene fremover.

En vinter med alt for lite snø har jeg hatt stor glede av, hvor det har vært mulig å ha på seg tynnere lag med klær. Jeg har faktisk ikke dratt frem de svære, varme og gode vinterstøvlene mine denne sesongen, og planen er å la dem ligge gjemt unna fortsatt.

Men med vinter i dette landet så vet man aldri hva man vil få, og det gjelder å holde tunga rett i munnen uten å si noen ting for høyt. Vi kan jo se litt på denne bilen over her, hvor det ene er mer hvitt enn det andre.

Dette var på akkurat samme dag som i dag for hele tre år tilbake. Denne morgen våknet jeg opp til et landskap dekket av snø, noe som også den gangen var en nedtur. Men utrolig nok forandret mye seg gjennom den dagen, og etter at jeg da hadde kommet hjem fra jobb var så og si alt borte.

Nå i helgen har det vært litt frem og tilbake med denne vinteren, hvor det i går kom noen lag med regn over den lille snøen vi allerede hadde. I mine tanker da jeg så det ble vått ute tenkte jeg – dette kan jeg like.

For vi vet jo at når det blir vått så forsvinner snøen, uavhengig hvor mye regn som kommer. Gjennom natten hadde jeg derfor store forhåpninger at jeg denne søndagen kunne våkne opp til vårtegn, for vi er jo i dag kommet til årets første offisielle vårmåned, nemlig mars.

Tenk det, vi har allerede hoppet over i enda en ny måned, og igjen sitter jeg her og lurer på hvor ukene har blitt av og hva jeg egentlig har fylt dem med. Er det lov å håpe på enda flere vårtegn? Bortsett fra at fuglesangen allerede er blitt hørt, og her for kort tid siden kunne jeg endelig legge merke til at grønne knopper på busker og trær ble synlige. Og når det da begynner å springe ut, da må jo vinteren være over.

Vi kan jo håpe det, hvis ikke det hadde vært for landet vi holder til. Hva som vil skje neste dag det vet vi aldri helt sikkert. Men da jeg våknet i dag tidlig, lettet litt på gardinen i vinduet og myste ut, ja da ble jeg ikke så glad som jeg ønsket.

For dette var det bildet som blikket fikk kontakt med da jeg skulle ønske vårmåneden velkommen. Litt av en liten nedtur, men det er ikke stort å få gjort noe med. Det var ikke dette jeg ville ha, selv om jeg vet at det kunne vært så mye verre.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *