SER DU DET SAMME SOM MEG?

Categories Hverdag

En dag, en lørdag som man trodde var blitt til søndag, men som ikke kunne være det likevel siden butikker og mye annet var åpent. Ute var det en del trafikk, både med bilister, syklister og de som tråkket frem og tilbake med sko på føttene.

Og derfor kunne det ikke være søndag, og sånn går det når man hadde fredagsfølelse på torsdag og lørdagsvibber på gårsdagens fredag. Er det rart man kan gå i surr når sånne røde dager treffer deg, og man i tillegg har vært i en lang periode delvis isolert med den virkelige hverdagen man en gang hadde?

Uansett hvilken dag det er så har denne dagen fått fly den også. Jeg hadde kommet hjem sent på ettermiddagen etter litt farting, og jeg var på vei til å ta en tur ut i hagen for å sjekke et par ting – blant annet om det hadde kommet flere stålormer i fellene mine.

Og jammen var det ikke en som hadde lurt seg dit. Men da jeg var ute og løftet blikket litt høyere opp, det var da jeg oppdaget det. For vet du hva, men også hvem som sto for kveldens lille underholdning?

Ser du det samme som meg? Det var altså to ekorn som hadde funnet plassen i et av de få brede og høye trærne. De kunne faktisk minne meg om to små ville apekatter, for det var nettopp sånn de oppførte seg.

Om de satt noe særlig stille er en annen sak, for hos dem hadde de skikkelig mark i rumpa – eller i dette tilfellet, halen. De hoppet frem og tilbake fra de tynne grenene, før de til slutt endte opp i denne tykke trestammen. Og vet du hva dem gjorde?

Jeg vil jo si at dette var kveldens korte og store underholdning. For det dem gjorde var å springe rundt og rundt i dette treet, samtidig pile seg opp og ned. Det var litt av en fart de hadde på seg, og det var utrolig spennende å se dem holde på.

Jeg har sett ekorn mange ganger før, men ikke på denne måten. Det så ut som de jaget hverandre, men samtidig lekte sammen. Med andre ord en liten jagelek som katt og mus eller sisten. Morsomt var det bare å stå der og stirre for å se deres handlinger.

Og jeg må jo si at disse dyrene er nokså søte på avstand. Det er jo til og med flere som har dem som kjæledyr har jeg sett, eller som har dem hjemme hos seg en viss tid gjennom ekornhjelpen hvor dem mater og steller med dem til de er store nok for å klare seg selv ute i naturen. Det er i hvert fall ingen tvil om jeg fint kunne hatt det som kjæledyr selv, men det kommer ikke til å skje med det første.

2 kommentarer

2 thoughts on “SER DU DET SAMME SOM MEG?

  1. Fine bilder! Ekorn er flotte dyr, men i prinsippet kan man ikke ha dem som kjæledyr. Bare se her: http://forklarmeg.com/lov-med-ekorn-som-kjaeledyr-forklart/
    Men om du for eksempel finner en unge som er forlatt, skader eller noe sånt kan du ta den med deg for å passe på den frem til den blir bedre, og kan klare seg ute i naturen selv. Så det er kjempefint at folk gjør! I år er det mange ekorn som kommer til å trenge det fordi det er mange som har hogget ned trær i hagen nå på våren mens ungene ikke klarer seg selv, istedenfor på sensommeren når det er mer vanlig å hogge trær 🙁

    1. Tusen takk! Ja, jeg vet at man ikke kan ha dem som kjæledyr, men at det er mulighet for å ha dem en liten stund for å hjelpe dem tilbake til der dem hører hjemme.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *