SLITEN PÅ EN GOD MÅTE

Categories Hverdag


 

Jeg følte meg for å slenge meg ned på sengen. Titte litt i taket og bare la tankene gå sine veier. Starten på uken kan være tøff for noen, men det kan være enklere for andre. Men jeg er ikke sliten av at det har gått i ett på jobben, at det har vært mye kjefting eller at barna har gjort meg utslitt.

Nei, for meg har det gått fint å komme igjennom den første dagen av en helt ny uke. Skulle gjerne sovet litt lenger på morningen i dag, men jeg overlevde for det. Det å komme på jobb å møte smil om munnene, både hos barna og kollegaer, gjør noe med deg. Og det gjør noe med de andre når du sender et tilbake.

En veldig fin høstdag har det også vært. Det å se barna i en så fin lek når de er i barnehagen er ikke annet enn ren glede. Da vet du at de koser seg. Fine tegninger blir tegnet. Kule bygg blir satt opp av lego. For ikke å snakke om populære myke klosser som blir satt opp på hverandre til fine slott. Og i dag jobbet og samarbeidet en liten gruppe med å sette en og en kloss opp på hverandre sånn at den nesten kom opp til taket.

Det å se deres samarbeid mellom hverandre er så fint. Kunne se at de mestrer det å kunne jobbe sammen. Selvfølgelig kan det oppstå konflikter, men da denne lille gruppen sto for at de skulle klare og bygge opp til taket, gjorde de alt for å klare det. De snakket sammen og hørte på hverandre. 

Før kunne jeg legge mest merke til de store bevegelsene i en lek. Men etter alt det jeg har lært, samtidig som jeg har satt inn flere ekstra øyner og ører i nakken, kan jeg se litt mer enn bare utenpå skallet deres. Når barna leker sammen nå, ser jeg mer av hvordan samspillet egentlig fungerer mellom dem, og hvorfor de gjør som dem gjør – og kanskje lese litt av deres rolle i leken.

Det er mye du skal ha kontroll på når du er på jobb i barnehage. Men det er en ting jeg merker en forskjell på fra i fjor. I år jobber jeg bare med førskolebarna, og det er så mye enklere å ha med å gjøre når alle barna er på samme alder. De har stort sett interesse for det samme. Er like langt på vei i livet, og lettere å legge opp til om vi skulle finne på noe – aktiviteter o.l. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg merker en forandring fra å jobbe med en barnegruppe fra 3-6 år, til det å bare ha fokus på de eldste. 

Noen dager kan jeg føle at jeg har brukt litt ekstra energi. Andre dager har det gått i ett. Men i dag har det vært en sånn fin dag. Jeg har stort sett bare gitt ros og positive veiledninger, og ellers bare hatt gode samtaler med de små. Det har vært en sånn dag hvor jeg har sluppet å gå inn i de store konfliktene for å sette ned foten. Egentlig kan jeg ikke skjønne at jeg sitter her nå. Sliten på en god måte, og ikke den utslitte og tunge kroppen som henger med. Nei, dette har rett og slett vært en utrolig fin dag!

8 kommentarer

8 thoughts on “SLITEN PÅ EN GOD MÅTE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *