BARNA MÅ SELV FÅ HØRE DET

Categories Hverdag

Jeg har noen gode ord på hjertet, noe jeg har lyst til å dele. Det går kanskje ikke like langt inn på alle, men for meg gjør det faktisk det. Jeg har masse jeg vil si om de herlige barna, men nå må jeg bare få lov til å skryte litt.

Vi er fortsatt i starten av barnehageåret, og igjen har vi mye vi skal igjennom. Likevel føler jeg at dette året har vart i uendelig mange måneder allerede. Ja, for det føles faktisk det. For snart to måneder siden startet vi litt på blanke ark. Et helt nytt personal skulle ta i mot en helt ny barnegruppe. Vi voksne hadde aldri jobbet sammen før, men heller ikke sammen med akkurat disse barna.

Selv føler jeg at vi har klart å bygge en god grunnmur på bare noen uker. Det har vært en overraskende god oppstart for meg, og det vet jeg det har vært for flere. Mange fornøyde mennesker i hvert fall.

Grunnen til at jeg er så ekstra positiv til dette startåret, er fordi vi har kommet oss så mye på tur. Å gå på turer er noe barna trenger, og jeg merker også på meg selv at dagen blir så mye bedre med å komme seg bort fra inngjerdingen til barnehagen. Sammen får vi oppleve både gamle og nye omgivelser i naturen, og ikke minst får vi enda mer felles – vi liker oss på tur.

Og turer har også gitt resultater. Det kunne jeg legge merke til og se i dag. I mange uker nå har vi hatt flere turer i nærområdet. For å vite litt mer om hverandre, og ikke minst kjenne til hvor vi befinner oss i distriktet, har vi gått rundt og sett på husene til barna. Dette har bare vært positive turer, og barna har fått kjennskap til hvem som bor nærme hverandre og hvem som bor litt lenger fra dem.

I dag var det nok en runde med hustur. Og det var i dag jeg faktisk begynte å tenke litt mer på det selv. Hvor flinke er egentlig barn til å vandre utenfor barnehagens inngjerding? Det er det bare en måte å finne ut av, samt bare en måte å gjøre dem flinkere til det.

Med alle turene vi har hatt har det gitt resultater, og det kan jeg allerede se nå. Når vi bare skal gå en liten tur ned til skogen som ligger et lite steinkast unna går de fint på rekke. Og de har også vært flinke til fots på de turen som har vært litt lengre. Men i dag ble turen strekt enda litt lenger enn de har gått tidligere, og likevel imponerer dem.

Flinke er dem til å gå sammen to og to. Flinke er dem til å gå på rekke etter hverandre, og det er lite sniking. Så og si alle er flinke til å holde kanten sin når vi går langs en sti eller vei, og det er vanlig at noen kan få påminnelser om å holde kanten når vi er ute og går tur. Alt kan jo ikke være plettfritt hele veien, men alt i alt er dem fantastiske å ha med på tur der de går pent i sine gule vester. 

Men vi voksne kan sitte på mye positive hendelser av det vi ser hos barna. Derfor er det viktig at barna selv får høre dette. At de får høre hvor flinke de er under turen, men også etterpå når vi sammen har kommet oss fra et sted til et annet. Jeg syns det er viktig at dem får vite dette, for det er deres mulighet til å finne ut om de gjør “rett” – hvordan skal man egentlig være og forholde oss ute på tur? Og skulle det oppstå annet som fører til at atferden er “feil”, er det derfor viktig å veilede dem inn på riktig spor igjen. Vi ønsker jo at barna skal være flinke, samt å klare seg selv videre. Så, mitt budskap er at barna må selv få høre det når de gjør som de skal, og at de bli veiledet inn på riktig vei når de går litt utenfor.

7 kommentarer

7 thoughts on “BARNA MÅ SELV FÅ HØRE DET

  1. Veldig viktig at barn er ute i det fri, ikke bare på lekeplassen i barnehagen….men også ute å går. Den generasjonen som vokser opp i dag vokser opp med mer eller mindre stillesittende hobbyer…data og tv spill tar mer og mer over !! Vi voksne må bli flinkere til å lede dem bort fra det og ut i frisk luft !!
    Ønsker deg en fin kveld ♡

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *