GRØTENS DAG

Categories Mat


 

God søndag til alle dere fantastiske der ute! En ny høstdag med grått vær er over oss og da er det godt å kunne sitte inne og kose seg i varmen. Vi er godt i gang med søndagen, og denne dagen inneholder ingen andre planer enn å lade opp til en ny og flott arbeidsuke sammen med barna.

Morningen startet allerede før klokken hadde bikket ni. Men siden det var søndag lot jeg meg ligge litt lenger å bare tenke og se ut i løse luften. Ute var det jo grått uansett, så godt var det å pakke seg godt under dynen for så å stå opp når en selv ville.


 

Men i dag er det en litt annerledes dag. Kanskje litt spesiell for de som kjenner til og er veldig glad i retten. Ja, for i dag er det nemlig grøtens dag her i Norge. Vi er også så heldig å ha mange ulike grøttyper. Smørgrøt, rømmegrøt, eplegrøt, grøt med nøtter, byggrynsgrøt, kaffegrøt, dynegrøt, og ja, you name it.
 


 

Selv er jeg en grøtelsker, men foretrekker risengrynsgrøt. Ren grøt med et lag av kanel og sukker, samt en liten klatt smør i midten. Men så er det sånn at jeg ikke orker å røre i flere timer i gryten for å slå sammen litt grøt. Derfor er ferdiggrøten en får kjøpt i butikken veldig kjekke. Og når jeg har lyst på en skål med grøt, da er pakkene fra Nordfjord veldig greie. 

Grøten deres er veldig enkel å tilberede. En pakke inneholder to porsjoner med grøt, og en porsjon er akkurat nok for at jeg blir mett. Det er en smakfull rett av gode, norske råvarer etter tradisjonsrike oppskrifter. Og for meg er den helt perfekt. Smaken er mer enn godt nok, syns jeg.
 


 

Så, lag deg en skål med grøt og kos deg på denne grøtdagen. Jeg har tatt en skål for grøtens dag, og du kan gjøre det samme. Ønsker dere en fantastisk flott helg videre, så er det bare å kose seg masse før hverdagen plutselig er tilbake om ikke mange timene. Hvilken er din favorittgrøt?

8 kommentarer

8 thoughts on “GRØTENS DAG

  1. Nam, jeg er også en grøtelsker og dette fristet veldig ! Min favoritt er også risengrynsgrøten. Kos deg masse med grøten 🙂 Kanskje jeg også feire dagen med litt grøt til middag. Ha en fin dag !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *