GIKK SKUFFENDE UT IGJEN

Categories Hverdag

Jeg har kjent nå i det siste at det har sneket seg innpå. Følelsen på at noe er rett rundt hjørnet og du bare vet at det kommer igjen og igjen. Det ligger alltid der og murrer, men jeg kjenner ikke på det like mye bestandig. Noen dager går jeg helt fritt og aner fred og ingen fare, og jeg kan senke skuldrene.

Det søtsuget som treffer deg en gang i blant, eller kanskje et par ganger uka, det kan være ubeskrivelig. Det har hendt meg mange ganger at det er et eller annet jeg har lyst på, men ikke visst hva. Andre ganger har jeg hatt lyst på noe konkret som jeg kan putte i meg, og jeg har som regel gått til innkjøp for å dempe suget etter noe godt.

Men hva ender det med? En gang fikk jeg utrolig lyst på et spesielt potetgull for eksempel. Mine skritt trippet derfor bort til butikken, og der fant jeg noe som fristet smaksløkene mine – før jeg hadde rukket å tatt en bit. Jeg har også blitt fristet mot sjokoladehyllene i butikken, og har slengt med meg noen godt i handlekurven.

Men hva skjer? Jo, det blir som oftest liggende noen dager, eller uker. For det som egentlig skjer er at fristelsen for å putte dette i seg forsvinner helt etter å ha kjøpt det. Det fordufter, og plutselig sitter jeg der med et lite lager av godsaker. Jeg vet jo at det er lov å kose seg litt ekstra noen ganger. Men når alt endrer seg og du ikke har lyst på det likevel, da er det ikke bestandig så lett.

I mine tanker her om dagen fikk jeg lyst på friske og gode jordbær. Enda en fristelse slo inn, og dermed var det bare en ting å gjøre – å reise til butikken for å kjøpe dette. Nå var jeg så klar for en liten dessert i kveld, og det første som møter meg når jeg komme inn er ferske frukt, grønnsaker og bær i de fleste fasonger.

Jeg stepper spent bort til den lille disken hvor sånne gode jordbær, bringebær og blåbær pleier å stå. I mitt tilfelle var det jordbærene jeg var ute etter. Du kjenner kanskje til dette “problemet” selv, hvor du får akutt lyst på noe og reiser avgårde for å handle. 

Jeg var så klar for å kose meg litt ekstra nå rett før ferien, men det endte med at jeg gikk skuffende ut igjen. Utsolgt var det for de friske og flotte bærene som jeg ville ha. Det eneste som sto igjen var to små enslige kurver, og bærene som var i dem var stygge og lite fristende å putte i seg.

Hva skulle jeg gjøre nå? Et eller annet ville jeg ha, men visste ikke hva. Tomhendt og uten jordbær kom jeg hjem. Var på vei til å grave meg ned av skuffelse, før jeg plutselig kom på at.. jeg har jo noe godt. For noen dager tidligere gikk jeg til innkjøp av noe som fristet da, og i samme tilfelle hvor jeg ikke fikk lyst på dette likevel.

Det er rart det der hvor mye du har lyst på noe, og plutselig så er det borte. Litt kos i dessertskålen ble det uansett i kveld. Gelé med vaniljesausen fra Piano var noe som slo nedpå i dag, etter at den har stått der helt for seg selv i kjøleskapet mitt. 


 


 


 

2 kommentarer

2 thoughts on “GIKK SKUFFENDE UT IGJEN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *