DET ER FØRSTE GANG, MEN IKKE DEN SISTE

Categories Mat


 

Andre juledag, og før vi vet ordet av det kan vi rope “godt nytt år”. Ja, for nå er det ikke lenge igjen, ettersom dagene forsvinner like fort uansett hvor lite man gjør. For de siste dagene har jeg nemlig brukt på å være litt lat. Bare være for meg selv å se gode julefilmer. Det har nemlig blitt en del av dem, og det er så mange fine man må få med seg.

Måtte faktisk få med meg noen filmer i dag også, og slapp ikke unna den biten. Jeg kunne nærmest ligge rett ut og sett film etter film, men i dag fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe. Gjøre noe annet enn bare å gjøre det samme. 

I flere uker og måneder har jeg hatt lyst til å finne frem bakebollen. Blande sammen litt ingredienser for å få et bakeverk som resultat. Men jeg har alltid tenkt at det har vært litt for avansert, men samtidig gjennomførbart. Det hele startet vel med at jeg smakte dette for første gangen på jobben for noen år siden, så det var vel på tide å få det krysset av på listen. Det var bare det å få ut fingeren.


 


 

Og endelig kom jeg i gang. Og jammen kom jeg i mål også. Jeg søkte meg frem på nettet, hvor det forsåvidt finnes et hav av oppskrifter. Falt over denne, og det er der jeg har hentet og brukt oppskriften. Så nå har jeg laget focaccia for første gang, og jeg vet jeg har lyst til å lage det flere ganger. Det er første gang, men ikke den siste.


 

Selv gikk jeg bare for litt flaksalt på toppen, ettersom jeg ikke er noe glad i oliven – og det er jo mye man kan ha på. Men jeg syns den ble veldig god, og det er noe med meg og gjærbakst. Det klaffer som regel alltid, og har i grunn ikke opplevd at jeg har mislykket når jeg har laget boller og brød tidligere. Det er bare det at jeg ikke baker så ofte, og skulle gjerne brukt egenskapene enda mer.
 


 

Utseendemessig så den overkommelig ut, men da jeg tok den første biten… Det kan nesten ikke beskrives. Å ta den første biten av noe som er helt fersk og nettopp har kommet ut av ovnen – dere kjenner nok til det om det du har laget blir perfekt. Har til og med gjemt unna litt, for her var det visst flere som syns det var litt godt.

1 kommentar

1 thought on “DET ER FØRSTE GANG, MEN IKKE DEN SISTE

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *