DEN FØRSTE HAVNET I AGNET

Categories Hverdag

Og der var sesongen offisielt i gang. For den har jeg ventet lenge på, helt siden det tok slutt tidlig i høst. Jeg har vært klar hvert år, og jeg er ikke mindre klar denne gangen. Planen er å holde på i lang tid fremover, helt til høsten kommer.

Som ganske liten, ja helt siden jeg var barnehagebarn i et av mine siste år før jeg begynte på skolen, så har har jeg vært like fascinert siden den gang. Små kryp og andre dyr er noe for selv, og i hvert fall dette her.

For noen uker tilbake begynte jeg å gjøre alt klart. Eller, det var jo ikke store greiene å ordne på forhånd, for det eneste var å finne noen planker og steiner som egnet seg for det som var planen. Og planen var den at feller måtte ut i år også.

Siden jeg bor sånn som jeg bor, så er det helt ypperlig at disse ormene liker seg her. Det vil si øgler, for det er det disse dyrene er. Min store lidenskap er å fange stålormer fra tiden nå og gjennom hele sommeren. Og nei, de er ikke slanger, men øgler uten bein og alt for små tenner til å kunne bite.

Da vi bikket over i april så visste jeg at tiden var inne for at dem skulle smått krype seg frem. Og her for noen dager siden, tidligere denne uken, så viste det seg at den første havnet i agnet. Det var en formiddag og solen skinte så smått. Jeg trasket mine labber opp en liten skråning der fellene får ligge i fred, og så løftet jeg dem opp en etter en. Fellene altså. Og under en av dem så viste det seg at denne luringen lå. Årets første skapning.

Og visste du forresten at de lukter seg frem med den tynne og spisse tungen? Det er fascinerende å tenke på, og jeg har alltid syns at dem har vært spennende i seg selv. Og når vi først er inne på litt fakta – når dem blir redde så kaster dem av seg halen, for hvis de blir angrepet av andre dyr, så blir dem fokusert på den sprellene halen og dermed kan stålormen åle seg bort og gjemme seg kjappere.

Det er litt av noen egenskaper og ferdigheter de ulike dyrene har, når vi først tenker over det. Og det er kanskje ikke så rart nå vi mennesker har mange egenskaper vi også. Men nå som sesongen er i gang blir det spennende å se hvor mange jeg finner i løpet av denne tiden i år, sammenlignet med de andre årene. Det har havnet mange i fellene tidligere, så regner med at det blir mange i år også.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *