DET ÅRLIGE TRADISJONELLE BILDET

Categories Hverdag

Hvor skal man starte? Jeg har mange tanker som svirrer rundt om dagen, og det som jeg går mest rundt og tenker på er denne julefølelsen. Julefølelse, hva er egentlig det? Jeg vet at jeg hadde mer av det fra da jeg var ganske liten og helt frem til jeg var litt opp i årene. Men de sist fem, seks, sju julesesongene så har disse dagene bare gått som de har gått.

Selv om den magiske julestemningen ikke er der, så er tradisjoner likevel der for å holdes. De siste mange årene så har vi alltid tatt turen til graven på lille julaften. Lys har blitt tatt med, og lysene har blitt tent for å lage julestemning hos min onkel – som jeg aldri fikk mulighet til verken å møte eller bli kjent med.

Men å ta vare på denne tradisjonen hvert eneste år er noe jeg setter pris på, og for meg så er det like stas å pynte opp hos han med disse gravlysene. Jeg merker at jeg gleder meg litt ekstra hvert år når 23. desember nærmer seg, for da vet jeg alltid hva som skal skje.

Det har også blitt sånn at jeg ikke kan dra derifra før jeg har tatt det årlige tradisjonelle bildet heller. Jeg begynte å se litt tilbake på bildene mine her om dagen, og fant ut at jeg har hatt et slikt bilde hengende fremme de siste fire eller fem årene.

Et slikt bilde har også fått hedersplassen – på selveste kjøleskapet mitt, på akkurat samme plass. Så nå som jeg har vært på graven i dag, så er det på tide å legge bort det gamle, for så å henge opp det nye. Og det skal henge fremme det neste året, helt frem til den nye lille julaften igjen.

Ellers er jeg stort sett i rute nå til jul. Det siste som jeg hadde på listen min fikk jeg unnagjort i dag, og jeg kan derfor senke skuldrene en del. Nå er det bare å ta julen som den kommer. Noen små planer er satt opp, ellers skal fridagene nytes, og de aller siste jobbedagene i år skal jeg kose meg.

Men hvordan er det med planene dine? Hvordan skal dere tilbringe julekvelden deres? Og hva er det dere pleier å spise og kose dere med på julaften? Jeg kjenner at jeg gleder meg til julemiddagen allerede, da det blir juleribbe med masse annet godt ved siden av. Når jeg tenker på det blir jeg nesten litt sulten. Så nå gleder jeg meg litt til morgendagen allerede.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *