EN SAFTIG OG GOD RIBBESTEK

Categories Hverdag

Så ble det jul i år også, så skål for det. Et helt år siden sist gang, og plutselig satt vi der igjen med alt som måtte stelles i stand av både mat og hygge, som igjen var over på et blunk. Det er rart det der hvor fort alt går når man planlegger så mye i forveien.

Men det skal sies at det er like koselig hvert år, og i år kjente jeg at det var ekstra deilig med en så stille og rolig julaften som det ble denne gangen. For det første var vi hjemme, som vi alltid liker å være. Og når vi kunne ta alt i vårt eget tempo, uten å tenke på noen andre, så ble rett og slett dagen og kvelden perfekt.

Uten og stresse med noen ting denne dagen så ble det sett både en, to og flere filmer i et så komfortabelt antrekk som ullundertøy. Det er nesten ikke noe bedre enn å vasse rundt i et antrekk som man bare kan slenge på seg, uansett hvordan man ser ut.

Men timene gikk selv om det ikke gikk så fort. Og plutselig satt vi der rundt bordet, og maten var klar for å serveres.

I tradisjonen som ligger i familien så blir det ikke jul uten en ordentlig julemiddag. Så med en saftig og god ribbestek som luktet godt så kunne det så og si ikke smakt bedre. Og så må vi ikke glemme tilbehøret da – poteter, ribbesaus, surkål, rødkål, rosenkål, medisterkaker, sosisser og tyttebærsyltetøy på toppen.

Det skal sies at det smakte godt, og for meg kunne jeg spist julemat flere ganger i året. Jeg er jo også en middagsjente, så julemat er bare en liten bonus.

Etter en times tid rundt bordet hvor maten var spist, hvor jeg gjerne skulle spist enda mer men hadde ikke plass, så var det å trekke seg litt unna for å få opp energien igjen. Roen fikk senket seg, og en liten stund senere var det tid for å få unna disse pakkene.

Vi brukte litt tid for å komme oss gjennom disse gavene her, og alle sammen fikk fine og flotte presanger. Jeg ble i hvert fall fornøyd med de jeg fikk, og under papiret fant jeg flere gaver jeg hadde ønsket meg.

Både fornøyd og glad ble jeg for alt sammen, men noe av det jeg virkelig ønsket meg denne julen, det var ny dyne – og det fikk jeg. Og ikke nok med det, det var ordentlig dundyne også. Så man kan jo si at jeg har sovet godt i natt, og kommer til å få enda flere gode netter.

Og ved siden av en splitter ny dyne, så var jeg så heldig å få dette flotte sengetøyet også. Fargen likte jeg veldig godt, ettersom jeg har sansen for slike enkle farger. Så alt i alt er jeg fornøyd med julekvelden, selv om julestemningen har blitt mindre til stede med årene, og hvor jeg egentlig ikke hadde noe julestemning i år.

Nå står romjulen for tur før det blir en ny liten feiring om knappe en uke igjen. Og frem til da skal jeg fortsette og kose meg med mange filmer, nyte dagene og virkelig bare slappe av. For det er vel det noe av julen er til?

Håper du har hatt en vellykket og flott julaften. Masse god mat har vel veldig mange spist – men hva sto på deres julemeny i år? Jeg var fornøyd med de fine gavene jeg ga bort. Men fikk du noen fine gaver som du ble glad for?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *