HVORDAN GÅR DET MED FORBEREDELSENE?

Categories Hverdag

Tikk, takk, tikk, takk. Det begynner å nærme seg skremmende den store dagen som vi og mange andre pleier å feire og markere på ulike måter, alt ettersom hvilke tradisjoner man har vokst opp med eller laget seg selv.

For meg så syns jeg nettopp denne måneden startet, men om knappe et par uker så starter vi et helt nytt kapittel. Er det lov å ønske seg at tiden ble satt litt på vent? At man kunne rukket og sett tilbake på det man allerede har vært igjennom?

Nå som vi nærmer oss julekvelden om ikke så lenge, så er det kanskje noen som flyr rundt hit og dit for å røske og samle sammen det siste dem trenger i julen. Jeg er “heldigvis” ikke kommet dit hvor jeg har så fryktelig mye å styre med, men er likevel glad for at jeg er i havn med alle gavene jeg har valgt å gi bort i år.

Så for noen uker siden så kunne jeg huke av det på listen min, og jeg gleder meg til å få bort disse gavene som ligger og tar plass hos meg, for med tiden har jeg oppdaget at jeg gjerne skulle hatt litt større plass.

Men uansett, litt forberedelser har det vært nå før jul, selv om det ikke har vært noe store greier eller et stort ork. Og det syns jeg har vært ganske deilig. Det skal jo også sies at med årene så har julefølelsen blitt mer og mer borte, så julen er ikke det samme nå som den en gang var. Likevel vet jeg at julen i år skal bli satt pris på, og at man har akkurat det man har.

Med gaver i havn så skulle jeg gjerne ønske at jeg hadde fått tak i en ny og lekker kjole til julekvelden. Men kjenner jeg meg selv rett så er det ikke akkurat det jeg har lyst til å ta så mye videre, for jeg vet at jeg har noen kjoler hengende i skapet som jeg egentlig aldri får brukt. Det er kun til noen få anledninger i året hvor jeg pynter meg litt ekstra. Og siden det blir brukt så lite som det gjør så velger jeg å gå med noe av det jeg allerede har.

Jeg er jo også så heldig å kjenne en som er veldig glad i å styre og ordne på kjøkkenet. Så også i år får jeg servert den tradisjonelle julemiddagen – ribbe med alt det gode tilbehøret. Så da trenger jeg ikke å tenke på det heller.

Egentlig er jeg glad for at jeg har kontroll og er i havn med det jeg må ordne selv til julen. Forberedelser er det selvfølgelig alltid hvert år, og det store som står igjen er selve julevasken. Så nå håper jeg bare motivasjonen for det er skyhøy i helgen, sånn at det gjør det mye morsommere å gjøre rent.

Med lite eller mer motivasjon, jul blir det uansett. Men hvordan går det med forberedelsene? Er du av den typen som like å starte tidlig, for så å slippe alt stresset på slutten? Eller foretrekker du å vente til de siste dagene rett før julekvelden for å ta hele sulamitten av det som må gjøres da? Og hvordan skal du feire julekvelden din?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *