DET FØRSTE SLAGET ER I BOKS

Categories Hverdag

Adventstiden er i full gang med flere dager som har sprunget unna. Tenke seg til at en hel uke har gått allerede, og bare to søndager til igjen til julekvelden er rett rundt hjørnet. Siden julen er kjent for å være den mest koseligste tiden i året, så har jeg laget noe jeg kan unne meg i disse dager.

Mange er kjent med å lage de syv slagene hvert år, og noen lager kanskje bare noen av dem. Andre har til og med funnet opp nye julekaker og julegodt de kan unne seg de siste dagene av året, og jeg har allerede stelt i stand en liten boks med noe godt å tygge på.

Jeg er ikke kjent for å være den største storbakeren, og jeg planlegger heller ikke flere uker og måneder i forveien av hva jeg skal stelle i stand. Men her om dagen fikk jeg plutselig tanken på at det var noe jeg hadde lyst til å lage.

Eller, å lage var vel litt og ta i. Det har seg nemlig sånn at jeg blandet sammen to ting. På butikken her om dagen så røsket jeg med meg et par bunter pølser av ferdig marsipan, for det fikk jeg så lyst på i julen. Og for å få den lille kronen på tronen så slang jeg med meg noen sjokoladeplater i kurven også.

“Det enkle er ofte det beste” er det noe som heter. Riktig nok gjelder det ikke alt, og noen snarveier er vel lov å ta selv i matverden. Men hysj, ikke si det høyt til noen, for jeg regner med at jeg ikke er helt alene.

Noen avanserte figurer eller former lot jeg meg ikke bruke tid på. Men helt vanlige marsipankuler med et lag sjokoladetrekk er mer enn godt. Så nå er boksen fylt med både kuler og små staver med ekstra søtt rundt, så om fristelsen for en liten godbit skulle dukke opp fremover så har jeg noe å ta frem.

Nå som det første slaget er i boks, så er jeg jo litt nysgjerrig på om du du også er i gang. Om det så er en julebakst eller julekake, eller bare noe søtt og tygge på. Fortell gjerne om dine juletradisjoner når det kommer til å blande sammen ingredienser.

Man skal kanskje ikke se bort ifra at det kommer flere bokser i hus de neste ukene, med enda flere slag av søtsaker.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *