DET GIKK NOEN KRONER PÅ EN SÅNN TUR

Categories Hverdag

Jeg har lett mange ganger etter den før, og gjør det stadig mer og mer. Men hvor er den lille knappen som betyr så mye, som setter tiden på vent til å kunne sette enda mer pris på å være akkurat den man er, hvor man har akkurat det man har rundt seg?

Helgen tikket mot oss i en susende fart, og bare en uke før ble det bestemt at det var på tide med årets første tur. Gårsdagen var lørdag, og det var fri. Likevel var det tidlig opp, tidligere enn man vanligvis pleier ellers i hverdag.

Nå var det tid for tur. En tur over grensen sto på planen, og fergen som skulle gå klokken 07.00 ventet på oss. Da sier det seg selv at man måtte tidlig opp, og vi fikk utnyttet tiden til det fulle for å få en hel dag på tur.

Da vi hadde funnet plassen våres på fergen og båten hadde løst seg ut fra kaia, så var det på tide å unne seg en god frokost. Det var vel egentlig ikke sånn veldig mye å velge i syns jeg, men en tallerken med speilegg og bacon var det som fristet mest – selv om jeg ikke er et frokostmenneske så tidlig på morgen.

Utsikten i mørket var heller ikke noe å klage på, der solen kom sakte men sikkert frem “opp fra havet”. Det er noe magisk med både soloppganger og -nedganger, men opplevelsen av dette denne morgenen ble litt diffus da vinduene var så møkkete at man ikke fikk den perfekte opplevelsen av det.

Med et par timer for å komme seg over havet så kunne vi endelig kjøre i havn i Strømstad. Og først gikk snuten innom Systembolaget. Det må man jo alltid når man er der, bare for å se om det er noen fristelser der.

Nå er ikke jeg den som egentlig har noe behov for prosenter i drikken, og hadde jeg hørt helt istedenfor halvt på meg selv, så hadde ikke trengt å unne meg det lille ekstra i glasset. Men så klarer man jo ikke å la være heller, og denne gangen fant jeg noe som kunne friste.

I bunn og grunn syns jeg ikke alkoholholdig drikke er noe godt – bortsett fra noen få unntak. Men denne gangen ble det med noen flasker på returveien, tre flasker som jeg aldri har smakt før, men som jeg måtte ha siden flaskene var så fine. Det var vel egentlig mest derfor jeg tok dem meg. Så håper jeg dem smaker godt for mine smaksløker.

Veien gikk videre til det store Nordby shoppingsenteret. Et must når man er på tur i Sverige. På forhånd hadde jeg med meg en liste over det jeg skulle kjøpe på turen. Listen var langt ifra lang, men det jeg måtte ha var noen brett med burn, også ønsker jeg meg veldig nye treningssko og skulle derfor se etter det.

Jeg fant sportsbutikken og rettet snuten veien mot skoavdelingen. Jeg lette både høyt og lavt på alle dameskoene av det som var av det sportslige utvalget. Jeg var også innom en annen sportsbutikk, men all leting uten hell. Jeg fant ikke det riktige skoparet, og letingen må nok fortsette her hjemme.

Og så var det disse brettene med energidrikken jeg alltid må ha på lageret da. Jeg fant det ikke da jeg var i Sverige sist gang, som var bare for et par måneder siden. I alle butikkene jeg var innom der de har sånn drikke så fantes det bare av alle de andre typene. Heller ikke her fant jeg det som sto på den “alt for lange” listen min.

Jaja, så hadde jeg ikke dagen min over grensen på dette området. Hva skulle jeg gjøre da? Det ble jo en liten nedtur, og noe måtte jeg gjøre. Derfor gikk jeg litt bananas, fant noen andre brett med drikke som jeg aldri hadde prøvd før.

Jeg var litt spent på å prøve denne drikken. Hvordan smak var det på den, og hvordan var den egentlig? Jeg kan jo si at det ikke var helt det samme. Den var ikke vond, men den var heller ikke best. Mest sannsynlig er det en vanesak, og det kan jo hende smaken blir bedre med hver boks som går ned. Hva slags energidrikke, eller drikke generelt er det du bare må ha?

Det skal også sies at det var et av stedene jeg ikke var innom, i den retningen vi valgte og la være og dra til. Det er sikkert typisk det, at det kanskje mest sannsynlig er på det stedet de kan ha det jeg ikke fant. Heldigvis bli det mest sannsynlig en ny runde over grensen om kort tid, så da skal jeg se om jeg finner skatten der. Men veldig rart likevel at de har fjernet den drikken fra alle de andre stedene.

Timene begynte å løpe ifra til at det ble en lang dag. Vi hadde fått hamstret bilen full med mat, drikke og alt annet fangst. Og jeg kan jo si at det gikk noen kroner på en sånn tur. Men siden jeg ikke fant det jeg var ute etter, så endte det med at det ble flere trøstevarer som ble med meg hjem istedenfor. Så tomhendt hjem kom jeg ikke.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *