DET “KALDE ROMMET”

Categories Hverdag

Første del av helgen forsvant fort, og tiden renner ut og kvelden er plutselig her. Med en dag uten planer endte jeg likevel opp med å veive med armene og springe føttene rundt. Det har i hvert fall kjent litt sånn ut, og nå sitter jeg her og lurer på hvor disse timene ble av.

Ikke nok med at jeg har fått unna litt som måtte gjøres, men nå har også kjøleskapet blitt fylt opp. Litt mer enn det var tidligere i dag vel og merke. Og noe må man alltid ha stående kaldt og tilgjengelig, og alle har vel et eller annet de bare må ha til en hver tid.

I så fall har jeg fått på plass litt av det nødvendige, og siden jeg er så heldig å ha et kjøleskap på rommet som jeg kan fylle med akkurat det jeg måtte ønske, så er det godt å kunne ha tingene sine for seg selv. Det andre nødvendige og som man ellers må ha for å komme seg gjennom dagene og ukene, det befinner seg i det såkalte felles kjøleskapet.

Men godt er det å kunne gjemme unna det man har lyst på eller trenger, uten at det forsvinner fordi andre grabber det til seg. Og det finnes alltid noe stående i det “kalde rommet”, og lett tilgjengelig av fristelser når jeg måtte ønske det. Og slik ser det ut for øyeblikket.

Dette er vel ikke akkurat sånn det hadde sett ut hvis jeg hadde bodd alene og måtte ha alt i samme kjøleskap. Jeg kunne ikke levd på bare dette, så når den tiden kommer hvor jeg flytter for meg selv, så vil det se helt annerledes ut.

Akkurat denne hyllen er det noe jeg alltid må ha tilgjengelig. Det er rett og slett et must som absolutt må befinne seg i akkurat den hyllen til enhver tid. Vi har alle våre avhengigheter på et eller annet, og dette er min greie som jeg ikke kan se at ikke er i dette kjøleskapet. Bare dumt at man ikke kommer seg over grensen for tiden, hvis ikke hadde jeg hatt mange brett av dette stående.

I neste hylle har jeg i kveld fyllt opp med litt av dette. Disse små begrene med yoghurt er vel ikke noe jeg må ha lett tilgjengelig. Men den siste tiden har jeg fått sansen for kesam med havregryn og rosiner blandet inn, så det er noe jeg må ha. Eller, jeg må vel ikke. Jeg syns det er veldig godt, så da “må” det inn i denne hylleplassen.

Og litt må man vel kunne unne seg når fristelsen blir for stor til å ville ha andre ting også. For min del har jeg ingen plan eller linjer jeg må følge når det komme til mat. Her dytter jeg i meg akkurat det jeg måtte føle for og ha lyst på. For tiden er jeg for eksempel litt matlei når det kommer til jobblunsj. Så i den røde boksen har jeg for øyeblikk en røre hvor jeg lager vaffellapper ut av, også er det veldig godt å ha brunost på det. Kanskje et lite tips til matleie barn, eller andre voksne generelt.

Og til slutt – boksen med alt det sunne. Det er jo ikke bare jeg som trenger å få i meg noe og spise, så her er nesten alt samlet av det som kaninen blir foret med. Må jammen si at denne kaninen er litt bortskjemt, eller veldig heldig. Hun har til og med varmeovn i uteburet sitt, og hele to etasjer å boltre seg på. Kan vel ikke bli så mye bedre enn dette her da.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *