ET STORT OG RUNGENDE HURRA

Categories Hverdag

Den ene dagen i året hvor veldig mange flagg blir plassert i sine støtter, og landet blafrer i fargene rødt, hvitt og blått, samt mange andre nasjonale farger og ulike drakter både for gutter og jenter, menn og kvinner fyker rundt.

Nasjonaldagen er her, en dag som er stor for mange. Plutselig satt vi her med landets bursdag i hendene, en dag som for meg og helt sikker flere har blitt litt annerledes med årene.

Jeg husker så godt jeg sto opp tidlig på disse dagene. Hoppet nærmest rett i finstasen som jeg hadde planlagt og lagt frem flere dager i forveien. Sto foran speilet en liten stund, bare for å få de fineste flettene jeg bare kunne tvinne.

Deretter var det å traske videre inn til byen for å stelle seg opp i det lange bytoget for å gå flere tusen skritt gjennom byen med både korpsmusikk, sang fra flere barnestemmer og stolte hurrarop med mindre flagg i hånda som vi viftet med.

Etter at jeg gikk ut av skolen og gikk over på videregående, så ble det ikke noe mer turgåing i det store toget gjennom byen sammen med flere tusen andre. Fra da ble det å stå på sidelinjen å se alle små og store vandre forbi – noen med instrumenter, og alle de andre med faner, dusker, bunader, dresser og annet finstas på seg.

Stemning ble det alltid, men de siste årene har det bare blitt færre tradisjoner, og 17. mai er ikke lenger sånn som det en gang var før for min del. Og jeg vet det er sånn for flere, som får et annet syn og inntrykk på en sånn dag enn det de hadde for noen eller flere år tilbake.

Faktisk hadde jeg ønsker om å tråkke meg inn til byen for å se toget i dag tidlig, men sånn ble det ikke likevel. Derfor har dagen gått stille og rolig for seg, og litt bursdagsunderholdning har jeg fått av det som har blitt vist på TV.

Det er ikke lenger sånn som det en gang var, da man var barn, eller var yngre, og hadde stor glede for å rope et stort og rungende hurra.

Selv med en alt for rolig dag hos meg, så håper jeg det er litt mer futt og fart hos deg. Regner med at flere hadde store planer for en dag som dette, og kanskje har det blitt litt mer som har skjedd også. Uansett får dere feire videre med måte, og ha en fantastisk 17. mai-feiring. Hipp, hipp hurra for alle!

Her har det også blitt litt pølsespising, og flere is har jeg proppet i meg. Er det 17. mai, så er det 17. mai. Eller hva sier du? Blir det mye is og sånn på deg også?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *