HER ER DE SISTE JEG HAR SETT

Categories Hverdag

Jeg sitter her med en følelse av at jeg har sett alt for mye den siste tiden. Igjen ble det enda en tidlig morgen, hvor klokken hadde så vidt rukket å passere syv i dag tidlig når man innså at man var ferdig uthvilt. Og fortsatt er det ganske deilig å nyte stillheten når disse morgentimene inntreffer.

Men hva gjør man for å la stillheten gå inn på deg og være i din helt egen boble for å koble av? Jo, da ble det fortsettelse på serier, og det har jo blitt en del av dem i det siste. Så hvorfor ikke komme med noen forslag og anbefalinger videre.

Og vet du hva? De siste seriene jeg har sett har bare vært på svensk, for akkurat der har svenskene klart å treffe meg i sjangeren sin. Og det er ikke ren tilfeldighet hvilken sjanger det har gått i, for alle jeg nå har sett har handlet om mord og mysterium, hvor politi og etterforskning har vært innblandet. Og her er de siste jeg har sett.

Gåsmamman – Først og fremst, her levde jeg meg virkelig inn i handlingene som ble vist. Snakk om å være en mamma som gjør alt for å beskytte sine barn ved å gjøre skumle og farlige handlinger for å redde sitt eget skinn. I korte trekk uten å si for mye så går det i narkotikahandel, brutale drap og hverdagslige utfordringer med barn og skole.

Mordene i Sandhamn – Etter å ha fått et veldig godt blikk til hovedskuespilleren i Gåsmamman, Alexandra Rapaport, oppdaget jeg at hun var med i denne serien også. Og siden den hadde en del samme virkning av det jeg likte av mord, mysterium og politietterforskning, så kunne jeg ikke gå glipp av denne.

Den handler om et fredelig sted, Sandhamn, som ikke er så fredelig likevel. Liv går tapt gjennom mord, og det blir etterforsket på drapene som oppstår. Ondskapen slår løs når den store bølgen går mot klippene, og kriminalbetjenten og juristen jobber sammen for å finne svarene som forårsaker alle hendelsene på øyene.

Jegerne – Enda en svensk spenningsdrama med politi inn i bildet, samt drap som oppstår. En eks-politimann ønsker å være med på å løse det som skjer i bygda, men blir ikke helt godtatt av de nåværende politifolkene som ikke helt ønsker å ha han med på laget for å skape forstyrrelser. Antall fiender øker, og han oppdager en mørk hemmelighet om en lokal gruveentreprenør.

 

Etter å ha sett disse seriene her på løpende bånd, har jeg en følelse av at jeg snart har rundet av  og sett alt av serier som har med denne kategorien å gjøre. Men det er jo alt for spennende, så nå må jeg jakte enda litt dypere på flere som jeg kan se. Det er jo så spennende. Og alle disse seriene er å anbefale og se.

1 kommentar

1 thought on “HER ER DE SISTE JEG HAR SETT

  1. Deg har jeg svanet! Hei! 😀

    Takk for tips jeg kan se på – er snart tom for ideer etter å ha sett alt for mye på Netflix i ferien 😛 ha ha

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *