HØYT OPPE I ET TRE

Categories Blogg

Er det lov å trekke litt ekstra på smilebåndet når vi nå har vært så heldige å få en så fin og solfylt dag? Også på en helt vanlig mandag, på en av de siste dagene i april før vi om kort tid snurrer oss rundt og over i ny måned.

Dette er absolutt noe helt annet enn de mørke og triste dagene vi har vært igjennom, selv om mørketiden har vært fin. Men med så mye sol gir det oss en helt annen energi, og attpåtil har gradene vært høyt oppe.

Sånne dager som dette kan man virkelig ikke klage på, og timene ute i det varme været har blitt brukt til å gå frem og tilbake rundt huset. Altså har det blitt mye tid ute, og jeg var så glad for det fine været at jeg rett og slett ikke har hatt helt kontroll nå i ettertid på hva jeg egentlig har fylt dagen min med i dag.

Jeg har følt at jeg har vært i mine helt egne tanker og ikke gjort noe verdens ting her jeg har vandret frem og tilbake rundt hushjørnene. Men vi har jo alle sånne dager også, hvor vi ikke vet helt hva vi går eller har gått gjennom, men som vi likevel setter pris på.

Godt og varmt har det i hvert fall vært. Smaken på en skikkelig sommerfølelse. Blikket har også vandret rundt, og på et punkt lot det seg stoppe litt ekstra opp. For hva er det jeg ser? Jeg har jo fortalt at det har vært liv i fuglekassen jeg har satt oppunder takrennene på husveggen her hjemme. Men et lite steinkast opp i krattet så viser det seg at det er tegn på liv.

Kan du også se det? For det var dette blikket plutselig satte seg fast ved da jeg tittet opp blant trær og andre buskevekster. Jeg sto riktig nok på lang avstand, men klarte ikke å holde meg unna nok til å ikke finne ut av hva det var.

Og det var som jeg trodde det så ut som. For høyt oppe i et tre så viste det seg nemlig at noen skulle holde til. Et lite rede. Et fuglerede har blitt dandert og ordnet til høyt oppe i en gren. I det siste har det vært en del fugler frem og tilbake her, både blåmeis, gråspurv og skjærer blant annet. Og nå har også måkene begynt å svirre rundt her.

Med andre ord regner jeg med at det blir nok av et fugleliv her i år også. Og noe av det fine med det er at det er med på å gi en sommerfølelse. Sommeren er enda ikke offisielt i gang, men været og temperaturen i dag har gitt oss en skikkelig smak på den. Nå er det bare å glede seg fremover og håpe på det beste.

Og hvis du ikke klarte å skimte redet i treet. Så, her er det.
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *