HVOR MYE SNØ HAR EGENTLIG KOMMET?

Categories Hverdag

Sent i går kveld dro jeg på meg varmedressen og slang kamera rundt halsen. Labbet de små føttene gjennom den tunge snøen rundt huset bare for å se om jeg fikk tatt noen bilder.

Avløserknappen gikk både en, to, tre og flere ganger, men fikk ikke eller hadde ikke nok inspirasjon til å fokusere på bildeøyet mitt i mørket. Det blir fryktelig lite bilder som blir tatt for tiden. Men nå som snøen har lavet ned har det blitt litt minner å ta vare på gjennom bilder. Det må jo dokumenteres.

For på formiddagen i dag var jeg allerede ute igjen, knappe tolv timer etter at jeg sist lekte meg litt ute. Nå var det tid for å starte lørdagen med lit hardt arbeid. Snømåking sto på planen, og for første gang i vinter har freseren endelig fått kjørt seg litt.

Jeg tok ikke jobben for å kjøre denne gjennom snømassen, men tok heller en litt tyngre jobb som mamma og jeg delte på. Med hver våre spader fikk vi skuffet unna snøen som befant seg og hadde samlet seg på terrassen våres her. Og for å si det sånn – det var ikke så alt for lite heller.

Bare se på dette her. Var ikke akkurat et par lag som hadde lagt seg. Og så var spørsmålet – hvor mye snø har egentlig kommet? Vi har jo hatt noen snødager, og noen dager med flere fnugg enn andre som har samlet seg. Så, da var det bare en ting å gjøre.

Før jeg kunne fortsette med å dele opp i bolker av snøklosser som ble hevet over og ut i hagen, så fant jeg frem målestokken. Her måtte vi måle, og nysgjerrigheten på hvor mye som var der var tilstede.

Ned i snøen satte jeg stokken som jeg hadde dratt ut, og jeg hadde forsåvidt ingen direkte tall på hvor høyt det var. Synet bikket mot tallene, og svaret kom frem. På terrassen våres hadde det en høyde på femti centimeter.

Litt av en jobb å få dette unna. Men heldigvis jobbet mamma og jeg sammen, mens guttene her i huset fikk måket bort snøen på gårdsplassen. Og det er ikke bare vi som har vært ute i dag og jobbet. Flere naboer har gjort det samme, og nå håper jeg det ikke kommer noe særlig mer!

1 kommentar

1 thought on “HVOR MYE SNØ HAR EGENTLIG KOMMET?

  1. Vært ute og måket igjen, det som kom i går. For brøytebilen hadde mekket en kant som holdt på å fryse til, og jeg vil helst ha åpen innkjørsel. Det er store mengder snø her, men skal visst være verre nordpå. Alltid noen som har det verre…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *